Säljknep – många säljare letar efter dem för att sälja bättre. Samtidigt har säljknep en rätt negativ klang både hos konsumenter och professionella köpare. Synonymer till knep är trick, fint, fuffens. Att sälja genom att på olika sätt lura kunden är helt värdelöst och ger bara dig och ditt företag dåligt rykte.

Om vi lämnar semantiken och utgår går ifrån kunden och att hitta knep, i positiv mening, kan hjälpa oss att sälja mer. Säljknep helt enkelt.

Bra och smarta säljknep som kunden gillar och gör att du säljer mer

Det finns förstås bättre och smartare sätt att arbeta med försäljning och din roll som säljare är till stor del att övertyga kunden att välja din lösning framför någon annans. Märk väl att det inte stod övertala utan övertyga. Låt oss titta närmare på några smarta säljknep.

Bjud på kunskap

När du bjuder dina potentiella kunder och befintliga kunder på kunskap blir du omtyckt samtidigt som du ökar sannolikheten för att sälja mer, ofta mycket mer. Säljare kommer in senare och senare i kundens köpprocess och att bjuda på kunskap är ett utmärk säljknep som gör att du kommer in tidigare och samtidigt ger kunden värde. Genom att komma in tidigare i processen blir det dessutom mycket lättare att lyckas med nästa säljknep.

Lös kundens problem

Om du i alla dina affärsrelationer fokuserar på att lösa dina kunders problem med hjälp av dina tjänster eller produkter kommer du att sälja mer. Det kommer att bli lättare både att få nya kunder och att sälja mer till befintliga kunder. Blir du känd som en person som löser kundernas problem får du även lättare att göra karriär och utvecklas. Självfallet blir dina kunder nöjda om du löser deras problem. Att lösa kundens problem är alltså ett bra säljknep.

Presentera så kunden förstår och minns

Ett bra och smart säljknep är att presentera din tjänst eller produkt på ett sådant sätt att kunderna förstår och minns. Alldeles för många säljare tenderar att rabbla fakta och argument för att övertyga. Vi människor har lättare att ta till oss historier och framför allt minns vi dem mycket bättre.

Efter en presentation kommer 63 procent av deltagarna ihåg historier. Endast 5 procent kommer ihåg statistik. (Källa: Dan&Chip Heath)

Det handlar naturligtvis inte om att hitta på eller inte basera historien på fakta utan att levandegöra det du vill visa. Det gör att sannolikheten till affär ökar kraftigt. Det är också generellt mer uppskattat av kunderna att få en bra säljpresentation än att lyssna på någon som står och rabblar fakta och siffror. Ett bra och smart säljknep med andra ord.

Summering om säljknep

Att använda dig av olika knep som göra att kunden i längden blir negativt inställd till dig är som vi tidigare konstaterat bara dumt. På lång sikt lär det kosta betydligt mer än det smakar.

Även på kort sikt riskerar du att ge en negativ efterköpskänsla. Läs mer i ”En positiv efterköpskänsla ger ökad försäljning”.

Om vi med knep menar olika metoder som hjälper dig att sälja mer samtidigt som du får en nöjd kund är det omvänt dumt att inte använda sig av dem då både du och kunden tjänar på det. Lycka till med att använda dig av bra och smarta säljknep som kunden gillar och gör att du säljer mer!