Framgång kräver hårt arbete

Hårt arbete är ingen garanti för framgång, men all bestående framgång kräver hårt arbete. Patrik Nordkvist

Det ges ut mängder av böcker och publiceras många artiklar om hur du skall bli framgångsrik utan att jobba eller med minimal insats. Hur du skall jobba smart och inte hårt. Många faller också för budskapet och börjar drömma om framgång utan någon större insats.
Självfallet skall du jobba smart, det gör det mycket lättare att bli framgångsrik. Att jobba smart ger dig också ett övertag mot de som inte jobbar alls.
Om du tror att du inte också behöver jobba hårt kommer du alltid att komma på en delad andraplats. Alla som bara jobbar smart och alla som bara jobbar hårt kommer att tillsammans få se sig slagna av de som gör både och.
För de som verkligen gett sig an på att bli bäst på allvar kommer nämligen att jobba både smart och hårt.
Att arbeta hårt betyder i första hand inte att sitta av timmar på jobbet genom att vara där först och gå sist. Självfallet är antalet nedlagda timmar en del av ekvationen, du måste lägga ner tid.
Det handlar dock lika mycket om vad du gör av tiden. Slösurfar du lite de sista minuterna innan du går hem eller ringer du ett säljsamtal till? Fikar du fem minuter extra varje dag eller lägger du dem på att finputsa offerten du skall skicka? Sitter du och drömmer om framgång på tunnelbanan på vägen hem eller läser du på om försäljning så att du blir lite bättre imorgon?

Vad skall du göra idag för att bli framgångsrik? Jobba hårt, jobba smart eller både och?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.