Sociala nätverk och framför allt LinkedIn är ett fantastiskt verktyg för säljare. Det går att använda på mer eller mindre elaborerade sätt. Här kommer fyra steg för att använda LinkedIn framgångsrikt i ditt sociala försäljningsarbete.

Profilen

Att ha en bra och säljande profil är A och O för att lyckas. Grundläggande saker som en bra bild och väl uppdaterad information är en självklarhet.
Profilen skall vara första steget i att bygga ditt rykte som kunnig och trovärdig inom ditt område. Tänk igenom att du får med allt som kan hjälpa dig att skapa det intrycket, som relevanta anställningar, utbildningar, specialprojekt.

Nätverket

När du utvecklar ditt nätverk är inte antalet kontakter det viktigaste utan att du utvecklar de rätta kontakterna med kunder, potentiella kunder och andra personer verksamma inom ditt område. Att även skapa ett stort nätverk ät helt klart en fördel, men kan aldrig ersätta ett nätverk med kvalité. Nätverk både online och offline är en fördel i affärer. Du kan läsa mer om nätverkande i ”Öka din försäljning genom framgångsrikt nätverkande”.

Kunskapen

Den viktigaste faktorn i social försäljning är kunskapen. För att bygga upp din status som kunskapsledare behöver du dela med dig av artiklar, citat, filmer och allt annat material inom ditt område. Det behöver inte alltid vara material som du har producerat själv utan kan lika väl vara ledande experter som du länkar till. När du delar med dig av andras material, försök att alltid dela med dig av din syn på saken.

För att bli framgångsrik måste du bjuda på innehåll regelbundet. Lägg gärna upp ett schema så att du kan skapa ett jämnt flöde.

Interagerandet

Resultatet kommer först när du börjar interagera med andra, allt från att kommentera inlägg, svara på frågor eller föra diskussioner. Det är då relationen skapas. Det ger fler kontakter och ett större och mer kvalitativt nätverk, vilket förbättrar effekten av kunskapen du delar.
Interagerande är det som i slutända skapar de möten och affärsrelationer som är resultatet av ett framgångsrikt arbete med social försäljning via LinkedIn.

Vill du läsa mer om Social Selling? Vi bjuder på e-boken ”Social Selling – Hitta fler potentiella kunder och skapa relationer med dem”, klicka här för att ladda ned den.