Under helgen har jag besökt fem olika gör-det-själv-butiker. Ur ett säljperspektiv fanns det tyvärr mycket att önska. I samtliga butiker möte jag personal i entrén eller i nära anslutning till den. Uppenbarligen har samtliga butiker satsat på att ha bra med personal ute på golvet vilket måste ses som positivt. Det skall påpekas att besöken inte gjordes i Stockholmsområdet, mina tidigare erfarenheter visar att jag då inte hade mötts av någon personal förutom i kassan och informationsdisken.

Tyvärr hade samtliga butiker, utom en missat nästa steg – säljande personal. Vare sig det beror på fel kravprofil, fel rekrytering eller brist på träning i försäljning var resultatet slående.

När jag kom in tittade personalen i många fall upp och fortsatte sedan prata med varandra eller plocka varor. Ingen hälsade eller gjorde någon större notis om mig.

En butik utmärkte sig positivt, utanför butiken pågick en kampanj och det bjöds samtidigt på korv. Därefter hann jag knappt gå in i butiken förrän jag hälsades välkommen och fick frågan om jag sökte något speciellt.

Att hälsa på sina kunder är ingen avancerad och svår försäljningskonst. Att hälsa någon välkommen är enkelt och tillhör dessutom grundläggande artighet. Samtidigt fångar du upp kunden som får möjlighet att fråga och du får möjlighet att sälja.

Hur är det hos dig, hälsar ni era kunder välkomna?