De senaste 20 åren har industrin genomgått enorma effektiviseringar genom automatisering, framför allt med ökad användning av robotar. Nu är i princip alla överens om att nu är det tjänsteföretagens tur.
Siffrorna varierar på hur många jobb som kommer att försvinna men de flesta bedömer att så mycket som 50 procent av jobben inom tjänsteföretag kommer att automatiseras.

Många sticker fortfarande huvudet i sanden kring detta faktum och gömmer sig bakom ”mitt jobb går inte att automatisera, en robot kan inte göra mitt jobb” och så vidare.

Låt oss titta på hur det ser ut med automatiseringen inom försäljning. Vi börjar med kassapersonalen på alla livsmedelsbutiker, de har ofta titeln butikssäljare. Här har det länge funnits möjlighet att scanna in varorna själv och bara betala i kassan, vilket medför att det behövs mindre kassapersonal. Nästa steg sker nu ganska snabbt med ”obemannade” kassor, där du själv scannar och betalar dina varor i kassan. En person kan nu sköta 4-10 sådana kassor. Här talar vi alltså om att jobben minskar med 75-90%.
Det blir säkert en övergångsperiod innan de flesta väljer en robotkassa, men det kommer att ske. Hur många går fortfarande in på banken eller posten och betalar räkningar som man gjorde när jag var yngre?

Låt oss titta på mer klassiska säljroller som innesäljare. Går det att ersätta dem fullt ut med en maskin? Den rollen är mer komplex än exempelvis kassapersonalens och därför kommer den vara svårare att ersätta med en maskin. Däremot finns en mängd uppgifter som en innesäljare gör som går att automatisera redan idag. Du kan för allt från ett par 100-lappar i månaden till 10000-tals kronor skaffa mer eller mindre avancerade program, så kallade marketing automation eller lead nurturing program. Enkelt beskrivet sköter de kontakten med en stor mängd potentiella kunder via mail baserat på dessas agerande på till exempel din hemsida. Det vill säga en av de uppgifter en innesäljare gör idag. Med hjälp av programmen kan då en innesäljare hantera en större mängd potentiella kunder.

Så här fortsätter det inom flera områden inom försäljningsyrken. Vi har garanterat bara sett början då utvecklingen går snabbt. Tekniken utvecklas och nya effektiva och smarta lösningar tars fram hela tiden.

Innebär detta att alla försäljningsjobb kommer att försvinna? Svaret på denna fråga är med största sannolikhet nej. Allt kommer inte att kunna automatiseras inom överskådlig tid. Det kommer samtidigt i automatiseringen att komma till nya roller inom försäljning.

Att det kommer att ske stora förändringar är ett faktum och de har som vi ser ovan redan börjat.
Därför är det en mycket relevant fråga att fundera kring. Hur kommer detta att påverka dig och din försäljning?

Vad behöver du göra för att dra nytta av effektivisering och automatisering istället för att själv bli bortautomatiserad?
I perioder av stora förändringar har de som kunnat anpassa sig och själva utvecklats kunnat dra nytta av förändringen.

Hur kommer du att möta automatiseringen inom försäljning?