En person nås varje dag av mellan 3 000 och 20 000* säljbudskap. Variationen beror lite på var du bor, din ålder med mera.

Låt oss anta att du sover 8 timmar per natt, det vill säga 16 vakna timmar då du kan nås av säljbudskap. Det innebär att du nås av ett säljbudskap var nittonde till tredje sekund.

Arbetar man med försäljning kan man ju bli lätt nedslagen av dessa siffror. Troligen vill vi dessutom nå de personer som får ett säljbudskap var tredje sekund. Låt oss därför titta lite närmare på detta.

Lutar man sig mot dessa siffror kan vi snabb dra slutsatsen att ”skjuta med hagelbössetaktiken”, det vill säga att marknadsföra och sälja in sig brett, inte kommer att fungera, om det ens fungerar nu.

För framgång måste du alltså bestämma: vem är det jag vill sälja till? Din målgrupp helt enkelt. Baserat på siffrorna ovan är det bättre att våga ha en mycket väl definierad målgrupp, även om antalet företag/personer blir relativt färre.
Ju snävare du vågar och kan vara i ditt målgruppsurval desto mer relevant kan du vara. Alternativt kan du arbeta med flera undergrupper till din målgrupp.

När du valt ut målgrupp kan du baserat på kunskapen om den anpassa ditt budskap. Genom att du har en väldigt tydlig målgrupp kan du nu skriva ett budskap som passar mottagarna som hand i handske. Oavsett om det gäller ett mail, ett telefonsamtal eller meddelande på LinkedIn så ökar chansen i och med att du har ett mycket relevant budskap.

Genom att du valt en tydlig målgrupp kan du också med bättre precision välja när det är bäst att kontakta dem

Sammantaget gör detta att du ökar dina chanser att vara det säljbudskapet som når fram genom bruset. Rätt budskap vid rätt tillfälle till rätt person, helt enkelt.

*Enl. Yankelovich Research (2013) så nås en person av mellan 3 000 och 20 000 reklam- och säljbudskap per dag.