Kundcase

Rosenqvists – Leda och utveckla försäljningen

Rosenqvists, ett klassiskt svenskt industriföretag, skulle fortsätta att växa samtidigt som man rörde sig bort från att ha varit i en monopolställning. Försäljningsdirektören Mathias Granath var ansvarig för att få företagets försäljning att bli mer proaktiv och framåtlutad, att gå från ordermottagning till försäljning.

För att ge sig själv en energiboost, ny kunskap och fler verktyg valde Mathias att delta i vår Försäljningschefsutbildning.

Uppdraget i korthet

Kund:
Rosenqvists

Mål:
Att få ny kunskap och verktyg för att lyckas ännu bättre som Försäljningsdirektör.

Vad vi gjorde:
Öppnen försäljningschefsutbildning för de som leder försäljning och tillväxt.

Resultat:
Mathias har erhållit kunskap och framför allt konkreta verktyg som har hjälpt honom att göra företagets försäljning mer proaktiv och framåtlutad.

Bakgrund

Mathias Granath var tidigare försäljningsdirektör på Rosenqvists. Efter utbildningen har han avancerat och är idag VD för företaget, eller som Mathias uttrycker det, blivit puttad snett uppåt. Rosenqvists är ett klassiskt svenskt industriföretag som har levererat över 6000 bevattningsmaskiner till svenskt jordbruk.

Företaget grundades redan 1898 som en redskapsfabrik och har sedan 1970-talet fokuserat på sina egenutvecklade bevattningslösningar.

Under lång tid har Rosenqvists haft ett starkt tillväxtfokus och visat goda resultat. Vid tiden för utbildningen behövde de dock förändra sig från att ha haft en mer monopolliknande ställning till en marknad med ökad konkurrens.

”Utbildningen har varit till stor hjälp för mig att lyckas förändra företagets syn på försäljning till att bli mer proaktiv och framåtlutad”

– Mathias Granath –

”Även om jag har lång erfarenhet inom försäljning är det värdefullt att kontinuerligt fylla på med nya tankar och kunskap”, tillägger han. När Försäljningschefsutbildningen dök upp i mitt LinkedIn-flöde valde jag att anmäla mig.

Jag fick förtroende för utbildningen då jag såg att den inte var låst vid en ”one-size-fits-all-modell”, utan att det fanns substans och förståelse för att försäljning ser olika ut på olika företag. Dessutom hade Patrik, som ledde utbildningen, en lång och bred erfarenhet vilket skapade förtroende.

Genomförande av utbildningen

Förutom att tränaren var bra ansåg jag att det var viktigt att hamna i en bra grupp. Jag gillar personer som är öppna och delar med sig av sina erfarenheter. I min grupp fanns det många högpresterande personer med olika erfarenheter, som prestigelöst delade med sig av med och motgång, vilket jag fick stor nytta av.

Utbildningen innehöll många övningar och moment där vi samarbetade, vilket gav oss möjlighet till ett givande utbyte. Patrik var också skicklig på att leda träningen så att vi kunde dra nytta av varandras erfarenheter, trots att vi kom från olika branscher.

”X10 var en ögonöppnare, och många av de andra verktygen har jag använt under lång tid”

– Mathias Granath –

Utbildningen har gett mig de önskade resultaten, fortsätter Mathias. Jag har använt flera av verktygen i flera år. Dessutom blev jag stärkt av utbytet med de andra deltagarna. Det var bekräftande,  att få många saker bekräftade och hjälp att se utmaningar med nya ögon.

För min del var det fördelaktigt att mitt säljteam var i en position där de var redo att lyssna och ta emot extern feedback från mig som inte hade erfarenhet inom branschen tidigare. Genom att använda tidigare erfarenheter från andra branscher och några av verktygen från utbildningen kunde vi snabbt göra framsteg.

Jag testade X10 relativt snabbt efter utbildningen, vilket blev en ögonöppnare för många. Det hjälpte mig att coacha mina medarbetare bättre, då jag snabbt fick ökad insikt i hur varje individ tänkte kring vår tillväxt.

Framtiden

För andra som befinner sig i en liknande situation ger Mathias rådet att acceptera situationen som den är. Att våga erkänna sanningen för sig själv vad som behöver göras istället för att hoppas på saker. Om man sedan följer upp det med handling och håller tempot kommer det att ge resultat.

Även om vi fortfarande har en betydande marknadsandel i Sverige, håller vi nu på att expandera internationellt för att fortsätta vår tillväxtresa. För min del har min roll blivit bredare som VD, där jag även har ansvar för frågor som rör lager, produktutveckling och kassaflöden. Min roll liknar lite en vaktmästares, att lösa det som behöver lösas.

Att driva försäljningen är en grund för tillväxt, och jag har fortsatt att använda många av verktygen från utbildningen för att stödja det arbetet. I min roll som VD är det ett stark fokus på att få ihop helheten, att dra nytta av medarbetarnas 250 års samlade kompetens. Vi kommer att fortsätta vara handlingskraftiga och hålla tempot, avslutar Mathias.

 

Om Mathias Granath

Mathias har en lång och bred erfarenhet av att ansvara för försäljning och affärsverksamhet i flera olika industriföretag.

Han har omfattande erfarenhet av försäljning både på den svenska och internationella marknaden.

Han har också arbetat med försäljning både direkt till slutkunder och genom distributörer. Idag är han VD på Rosenqvists, där han började som försäljningsdirektör. Mathias har förmågan att se helhetsbilden samtidigt som han kan omvandla den till konkreta aktiviteter för att nå resultat.

Mer om Mathias? Besök Mathias Granaths profil på LinkedIn.

 

Om Rosenqvists

Rosenqvists Logotupe

Rosenqvists grundades för över hundratjugo år sedan, närmare bestämt 1898. På den tiden fanns en smedja i varje by, och på Ugerups Gods vid Gringelstad var det Rosenqvists redskapsfabrik man vände sig till. Trots att verksamheten har förändrats under åren är närheten till kunderna densamma nu som då.

Sedan början av 1970-talet har Rosenqvists tillverkat egendesignade bevattningssystem för lantbruket. De har levererat över 4 000 bevattningsmaskiner och är en komplett leverantör av bevattningslösningar. Rosenqvists Irrigation har en marknadsledande ställning inom bevattningslösningar för det svenska lantbruket och har även kunder över hela världen.

Dela gärna artikeln!

Fler kundcase