Hur många gånger har du inte hör att du måste göra mer, arbeta hårdare, anstränga dig lite till? I grunden håller jag med, den som inte satsar och lägger ned en tillräckligt stor insats kommer inte att lyckas. Jag tror starkt på att när du skall börja med något nytt så måste du sätta igång och göra saker, testa mycket och jobba hårt.

Men för att lyfta dig och komma vidare i nästa steg måste du då och då faktisk göra mindre. Sälja mer genom att göra mindre helt enkelt. Vad menar jag med det egentligen?

Du gör så mycket

Varje dag gör du en mängd saker för att lyckas med din försäljning, du ringer kunder, arbetar med att skapa kontakt på LinkedIn, skriver offerter, har möten internt och externt och så vidare.

Du anser troligen att du har mycket att göra och att du arbetar så effektivt du kan. Är du en normalsäljare ligger du troligtvis i resultat i linje med din budget, men har hela tiden krav på dig att göra lite mer. Chefen är på om att sälja mer. Troligen har du krav och önskemål på dig själv att sälja mer. Bonusen lockar eller kanske bara känslan av att vara riktigt duktig.

Av alla dessa saker du gör varje dag är det dock inte alla som ger lika mycket effekt. Vissa saker påverkar ditt resultat betydligt mer och andra påverkar det mindre, vissa påverkar inte ditt resultat alls. Så här håller de flesta på.

Men om du tänker efter, varför gör du saker som inte påverkar ditt resultat? Eller saker som påverkar ditt resultat väldigt lite?

Du kan göra mindre

Svaret på den frågan kan variera.  Jag har alltid gjort så här? Min chef vill att vi arbetar så här? Jag vet inte vad som fungerar eller inte, så jag gör allt?

Steg ett för att sälja mer genom att göra mindre är att titta på vad du gör om dagarna och vad som verkligen påverkar resultatet. Här är det superviktigt att verkligen dokumentera och se vad man gör, inte vad man tror. Du vinner inget på att försköna bilden av vad du gör.

Sedan gäller det att bedöma om detta ger effekt på resultatet och om ja, i vilken grad ger det effekt på resultatet.

När du har gjort den utvärderingen är det dags att börja ta bort saker. Det som inte ger någon effekt på ditt resultat bör du försöka sluta med. Om det finns krav på att det skall göras, lagkrav eller liknande, titta på hur du kan göra det så snabbt och enkelt som möjligt. Kanske går det att automatisera med något smart program eller i alla fall kraftigt förenkla.

Det som ger liten effekt på resultatet, går det att minska på eller effektivisera? Eller omvänt, går det att ändra på något i det som skulle innebära en större effekt på resultatet?

Tiden du sparar använder du till att göra mer av det som ger mest resultat.

Vill du sälja mer genom att göra mindre, börja med att titta på vad du gör idag.