10 tips för att göra din hisspresentation perfekt

Med en perfekt hisspresentation får du lättar att sälja in dig själv, ditt företag eller dina produkter och tjänster även i korta möten som ett samtal, på social medier eller i hissen. Därför är det bra att ha tagit fram och övat in din hisspresentation innan behovet uppstår.

Syftet med hisspresentationen eller hisspitchen, enegelskans Elevator Pitch, är att väcka intresse. För att lyckas emd det presentera dig själv eller ditt företag på ett bra sätt samt fundera över vem du vill skall bli intreserad, den så kallade motagaren.

Delarna i en hisspresentation

En hisspresentation innehåller skall innehålla följande delar fyra:

Vad du erbjuder, Vem du ebjuder det till och Varför du erbjuder det. Du bör förska få till en fortsatt dialog så avsluta alltid med en fråga om fortsatt Kontak. Exempelvis att ni adderar varandra LinkedIn eller bokar ett möte.

Dessa delar använder du oavsett syftet med din hisspitch. Skall du sälja in ditt företag erbjuder ni produkter eller tjänster till en viss målgrupp osv. Skall du använd den för att pitcha in dig själv till ett jobb erbjuder du dig som anställd till en potentiell arbetsgivare osv.

De tio stegen för att skapa en perfekt hisspresentation

Var kortfattad – Max 30 sekunder, se till att fokusera på det viktiga och kapa bort allt annat.

Utgå från mottagaren – Fokusera på vad andra vill höra, inte nödvändigtvis vad du vill berätta.

Undvik skryt – Att vara intressant är inte samma sak som att skryta. Skryt leder inte till kontakt och det är hela meningen med din perfekta hisspresentationen.

Var ärlig – Överdriv inte eller hitta på saker. Det straffar sig bara senare.

Fokusera – Försök inte få med allt. Hisspresentationen skall vara en intresseväckare. Vill du berätta mer gör det senare i konversationen.

Ha två eller tre varianter – Det är bra med ett par varianter för att få maximal effekt vid olika tillfällen.

Frågor – Träna in ett antal frågor så att du naturligt och enkelt kan fortsätta konversationen efter att du berättat en perfekt hisspresentation.

Be om feedback – Presentera för en vän eller kollega. Be att få feedback på vad du kan ändra och förbättra.

Ha ett mål – Bestäm ett mål med din hisspresentation. Att få en ny kund, ett nytt jobb eller bara att lättare träffa nya människor.

Öva – Träna framför spegeln, berätta den i telefon, träna och träna mer tills den sitter perfekt.

Skapa din perfekta hisspresentation

Ta nu och gå igenom de tio stegen för din hisspresentation. Har du inte tid nu, printa denna artikel eller maila den till dig själv. Boka en tid i din kalender när du går igenom din hisspresentation och gör den perfekt. Behöver du genomföra en med omfattande pitch kan du lära dig mer i ”Pitch – Allt du behöver för en vinnande pitch”.

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.