Effektivisera har jag förstått är för många ett negativt ord, de ser framför sig ökad press och mindre tid. Personligen ser jag det som ett positivt ord. Om jag kan lägga mindre tid på något som jag behöver göra innebär ju det att jag få mer tid att göra annat.

Effektivisera betyder alltså inte att göra något snabbare, det vill säga att stressa. Det handlar om att göra något smartare, det vill säga på mindre tid. Effektiviseringen kan ske genom att jag kommer på ett smartare sätt att göra det eller genom att jag använder ett program för att automatisera hela eller delar av uppgiften. Posta det här inlägget i Försäljningschefens sociala media-kanaler gör exempelvis ett program snabbare och bättre än jag.

Effektivisera kan ibland också handla om att helt och hållet ta bort en uppgift. Att du gör något idag betyder inte att du skall fortsätta göra det för all framtid.

Att effektivisera ditt arbete är något du behöver arbeta med regelbundet för att få bästa effekt. Det handlar om att i det dagliga fundera på hur saker kan göras smartare. Och ibland ta större tag och titta över hela verksamheten och se vad ni skall börja med, sluta med eller fortsätta med.

Här kommer fem enkla tips på hur du kan effektivisera ditt eget säljarbete:

Effektivare kontaktskapande

Delta på mingel, nätverksträffar eller event av olika typer där du på kort tid kan nätverka med många människor. De som är av intresse kan du sedan lägga mer tid på. Jämför med tiden det tar att få kontakt med dessa människor på något annat sätt. Du kan lätt räkna på effektivitet med ett mingel. Hur mycket tid tog det i snitt att skapa en relation med en ny person? Jämför sedan med tiden det istället skulle tagit att till exempel kallringa eller genomföra annan aktivitet för att skapa kontakt.

Boka möten smartare

Boka in regelbundna möten med dina kunder. Istället för att boka varje möte för sig, boka för ett halvår eller ett år på en gång. Om de inte vill boka upp så lång tid framåt, se i alla fall till att alltid boka nästa möte när ni ses. Det går mycket snabbare än att maila tider fram och tillbaka. Detta är ett basalt råd som jag upplever att de flesta är medvetna om men inte gör.

Använd den senaste tekniken

Utvecklingen går fort och vi har idag tillgång till verktyg som kan spara enormt mycket tid. Se till att lära dig allt från CRM-systemet, appar till telefon, GPS osv – bli ett proffs på att använda tidsbesparande teknik. Skyll inte på att det är svårt eller att du inte har tid. Lär dig den tekniken som sparar tid och använd den.

Prioritera för att effektivisera

Träna dig på att identifiera och mäta vad som ger resultat, gör sedan mer av det och mindre av annat. Man brukar säga att 20 procent av insatsen ger 80 procent av resultatet. Det vill säga, du kan ta bort en mängd saker och ändå få i princip samma resultat. Utmaningen brukar vara att veta vad som ger resultat och inte. Vill du fördjupa dig i hur du blir bättre på att prioritera rekommenderas ”Prioritera och få mer gjort”.

Skapa rutiner

Allt som du gör ofta sparar du tid på att göra likadant varje gång. Vissa saker måste anpassas utifrån situationen men ofta går det utmärkt att göra på ett och samma sätt. Du har med största säkerhet en rutin på morgonen. Du går inte upp och funderar på om du skall duscha eller äta frukost först och så vidare. Se om det finns fler tillfällen du kan skapa en liknande rutin för.