Det finns inga unika produkter, det finns inga unika lösningar. Idag kopieras allt i ett snabbt tempo. Inom princip alla områden finns flera alternativ med ytterst marginella skillnader att välja mellan. Trots detta är det inte helt ovanligt att säljare och ännu oftare säljande entreprenörer blir förälskade i sin produkt och sitt företag. Till slut tror de att de besitter något unikt och att alla därför behöver den.
Resultatet blir att de inte fokuserar på att sälja utan mer och mer blir evangelister för ett företag och en produkt. Nedan finner du denna och några andra fällor man kan fastna i om man får en övertro på sin produkt.
”Vi är bäst”
När uttrycket går över från en peppande fras och drivkraft till att bli något man tror på utan reservation är man ute på tunn is. När man fastnar i tron att man har något som är bäst slutar man kämpa för att bli bättre.
Tänk på att den enda som kan bedöma om ni har något fantastiskt är kunderna, vad ni tycker internt är sekundärt.
”Fat and happy”
När man är proppmätt och har ett välfyllt skafferi blir det lätt att sluta kämpa och jaga. Uttrycket ”En hungrig jägare jagar bäst” stämmer väl in här. Får du lätt affärer för du har en bra produkt kommer du att sluta anstränga dig och snart är din produkt inte så bra längre. Då har du dubbla problem – ingen bra produkt och inget försäljningsfokus.
”Det är någon annans fel…”
När man har en övertro på sig själv börjar man leta fel på andra ställen. Värdelösa medarbetare, den där inköparen som inte gillar dig etc.
Istället för att börja med att förändra sig själv börjar dessa individer att bli mer och mer kreativa i att hitta andra att skylla på. Allt skall också göras om och förbättras utom just de själva och deras produkt. Är det en person med makt kan detta lätt gå överstyr där man börjar fokusera på att ständigt göra om saker utom just det egna hjärteområde.
Var vaksam på när du eller andra börjar få en övertro på produkten ni säljer. Utvecklingen kommer accelerera och skillnaden mellan olika produkter kommer att minska ytterligare. ”Produkten” är inte det som avgör vad som säljer bäst!