En framgångsrik säljare måste till stor del ta kontakt, jämfört med många andra yrken initierar säljaren de flesta av sina uppgifter själv. Det gör att det inte är helt ovanligt att säljare ”hittar på” andra uppgifter istället för att fokusera på att kontakta sina kunder.

Perfekta förutsättningar
”Jag måste sitta helt ostört” ”Eftermiddagar är inte bra eftersom…” Många hittar på olika måsten innan man kontaktar potentiella kunder. Istället för att börja lägger man tid på att ursäkta sig och skjuta fram kontakten. Utfallet blir sämre, pressen att lyckas större och änne fler ursäkter som följd. Ta kontakt direkt istället.

Överförberedelser
De är inte helt ovanligt att säljare förbereder sig alldeles för länge. Tänk dig exemplet att du läser på och förberereder ett samtal i 30 minuter, när du väl ringer får du inget svar.
Överförberedelser gör att du slösar bort tid samtidigt som många uppgifter tendera att uppfattas som mycket svårare än de är då utfallet blir så dåligt.

Lära sig allt
I tron att framgång kommer av kunskap går vissa säljare helt upp i att lära sig. De skjuter på att börja kontakta kunder eftersom de inte är fullärda än. Tiden går och ju mer man lär sig desto mer inser man att det finns att lära innan man kontaktar en kund. Kunskap som aldrig kommer till användning skapar inga resultat.

Privata saker
Säljare har oftast relativt fria jobb, det är då lätt att börja fokusera på privata saker som att ringa en kompis, ta en fika, springa iväg och köpa en sak. Allt utmärkta saker, men inte på arbetstid och inte istället för att kontakta dina kunder.

Kunden hör av sig
Du lämnade ju ett meddelande eller du mailade just, så nu hör kunden av sig snart. Säljare som väntar på att kunden skall höra av sig är inte säljare, de är ordermottagare. Högst troligen misslyckade sådana.

Framgång bygger till mycket stor del på insats, ju snabbare du kommer igång desto mer framgångsrik kommer du att bli.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik