Bli en stjärnsäljare: Fem principer för att lyckas

Stjärnsäljare eller toppsäljare är ett begrepp som används om de allra bästa säljarna. Det finns dock ingen vedertagen definition av vad som krävs av en stjärnsäljare. Många gånger kan toppsäljare på ett bolag misslyckas när de byter arbete. Vill du bli en av stjärnorna finns det några saker du kan arbeta med.

Vissa egenskaper och arbetssätt återkommer hos flesta stjärnsäljarna. Här följer fem principer som gör att du kan bli en riktig superstjärna inom sälj.

Allt är relativt

Det finns mängder av stjärnsäljare. Allt beror på vem du jämför dig med. Säg att du placerar alla säljare i världen på en skala mellan ett och tio. När du är en trea är du en supersäljare i relation till ettorna och tvåorna. Eftersom vi oftast jämför oss med dem vi har runt omkring oss blir då den bästa säljaren på företaget kallad toppsäljare. Det säger samtidigt väldigt lite om hur väl den personen står sig i en större grupp säljare. Första principen blir därför att bestämma din definition av en stjärnsäljare. Då har du en tydlig bild av vad du vill uppnå och vad du skall jobba mot. Troligen kommer du att behöver uppdatera din definition av en stjärnsäljare några gånger under din karriär. Vill du ha inspiration kan du läsa mer i ”What to Look for in a Star Salesperson” på inc.com.

Teori och praktik

En del föredrar att lära sig något på ett teoretiskt plan genom att läsa böcker, titta på instruktionsvideor mm. Oavsett hur mycket tid du lägger på teoretisk kunskap räcker inte det för att bli en stjärnsäljare. Du kan möjligtvis få titeln levande Wikipedia, men inte stjärnsäljare. Vice versa räcker det inte att bara praktisera, utan teoretisk kunskap kommer du inte att ha någon kontext och några modeller att bygga upp din kunskap kring och du kommer därför inte att bli en stjärnsäljare. Andra principen är att du måste göra både och, både ta till dig teoretisk kunskap och träna praktiskt. Lägg upp en plan för hur du skall göra detta så ökar chansen att lyckas.

Fokusera på att bli stjärnsäljare

Försöker du göra allt på en gång blir du ingen stjärna. Du kommer istället att bli splittrad och inte kunna dra lärdom av det du gör. Välj ut ett eller ett fåtal områden som du fokuserar på åt gången, såsom en del av säljprocessen, exempelvis offerter. Genom att fokusera kommer resultatet snabbare vilket också ger motivation att fortsätta med nästa område. Den tredje principen är helt enkelt fokus. Att fokusera på ett begränsat område åt gången gör också att du mycket snabbare blir riktigt bra, en stjärna helt enkelt, inom det området.

Ta hjälp för att bli stjärnsäljare

Det finns inget som heter ”selfmade” stjärnsäljare. Stjärnstatusen går bara att uppnå genom att ta hjälp av andra – chefer, kollegor och kunder. Det är genom feedback och råd från dem du säljer till och tillsammans med som du kan utvecklas till fullo. Vill du bli en stjärnsäljare, vänta inte utan ta hjälp direkt! Den fjärde principen handlar alltså om att ta hjälp. En viktig del i att ta hjälp är att ta emot feedback. Du kan läsa mer i ”Lär dig ta emot feedback – Öka dina resultat”.

Gör misstag

All utveckling bygger på att prova något man inte bemästrar till fullo. Det bästa exemplet är barnet som skall lära sig gå. Det trillar om och om igen, men det fortsätter prova tills det slutligen kan gå. Samma gäller för att bli stjärnsäljare, om du inte tappar affärer och gör en massa andra misstag kommer du inte att bli en stjärna inom försäljning. Den femte principen är således att göra misstag. Ett bra sätt att hamna i situationer där du gör misstag är att försöka lite mer än du klarar av. Om du ligger på gränsen till vad du klarar kommer du att lyckas ibland och också misslyckas ibland. Du får du en betydligt snabbare utveckling.

Summering

Om du vill bli en stjärnsäljare låt din resa börja idag. Alla kan bli en stjärnsäljare. Enkelt sagt, valet är ditt. Att bestämma dig och börja arbeta för att uppnå dina mål.

Lycka till!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar