Två saker som kan lyfta eller sänka din säljpresentation

I säljyrket behöver du regelbundet genomföra säljpresentationer. Dessa kan variera i omfattning från ett par minuter i en kort pitch till flera timmar långa dragningar inför en stor upphandling. Att förbereda sig och träna inför säljpresentationen är A och O för att lyckas.

Två områden kan du träna på generellt oavsett typ av säljpresentation. Blir du duktig på dessa områden kan de hjälpa dig att lyfta alla dina presentationer, och det omvända om du inte tränar på dem.

Din röst

Rösten går att använda för att lyfta en hel presentation eller totalt sänka den. Du har säkert varit på någon presentation där personen på scen har en monoton och släpig röst. Det gör att oavsett hur bra innehåll och upplägg personen har förberett blir det ingen bra presentation.

Det omvända gäller med någon som varierar sin röst, både i styrka och fart. Har du lyssnat på någon som kan läsa sagor? När det elaka trollet kommer knarrar de lite på rösten och låter elaka, när den lilla bocken Bruse kommer bli rösten svagare och lite pipig. Rösten lyfter hela sagan, den levandegör den.

På samma sätt kan du göra i din presentation. Det är i nästan alla sammanhang bättre att ta ut svängarna lite och närma sig sagoberättaren jämfört med den släpiga och monotona presentatören.

Ditt kroppsspråk

Precis som rösten kan ditt kroppsspråk lyfta eller sänka en presentation. Kroppsspråket använder du oftast helt omedvetet. Det är dessutom något du använder hela tiden. Ett vanligt exempel är att någon lägger armarna i kors framför dig vilket visar på ett visst avståndstagande. Det är kan lika väl vara att man vill vila armarna, men det uppfattas oftast som avståndstagande.

I en presentation påverkar kroppsspråket hur du uppfattas. En person som står stilla på samma ställe blir enformigt och förstärker inte presentationen. Att röra sig och gestikulera lite uppfattas som att du är engagerad och passionerad för det du talar om. Många rör sig i sidled över scenen när de pratar, prova även effekten av att röra dig i djupled och närma dig eller distansera dig från publiken.

Både ditt kroppsspråk och din röst går att variera i det oändliga, men det primära är att du är medveten om att de påverkar och börjar fundera på hur du kan använda dem för att lyfta din presentation. Annars är risken att de sänker den!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar