Undvik de vanligaste misstagen när du håller ett webbinarium

Att hålla webbinarium har på senare tid snabbt blivit en mycket populär metod för att skapa leads och driva försäljning. Webbinarium är relativt enkelt att komma igång med. Det är dock inte lika lätt att verkligen få resultat och få det att driva försäljning. Vi på Försäljningschefen har hållit webbinarium nästan 100 gånger och delar med oss av några av de vanligaste misstagen du bör undvika.

Ett webbinarium kan enkelt beskrivas som ett digitalt seminarium. En eller flera personer presenterar via en digital plattform och nästintill ett oändligt antal deltagare kan vara med så länge de har en uppkoppling och en webbläsare.

Webbinarium är en vanlig metod som vi använder oss av tillsammans med våra kunder när vi skall hjälpa till att öka deras försäljning och tillväxt. Följande är de misstag vi säkerställer att undvika.

Avsaknad av eller otydligt syfte

Fördelen med webbinarium är att de går att använda till så mycket. Därför blir tyvärr ett vanligt misstag avsaknaden av ett tydligt syfte. Är syftet att till exempel sälja in en öppen utbildning skall du genomföra det på ett visst sätt, är syftet istället att skapa leads till en säljfunnel skall du genomföra det på ett annat sätt. Här har många svårt att välja och säger att vi kan väl göra både ock. Svaret är nej, är syftet att sälja så är det bara det. Visserligen får du en massa positiva bieffekter såsom fler adresser till din e-postlista, det är dock inte syftet.

Otydlig agenda

Har du ett otydligt syfte blir agendan nästan alltid otydlig, men även om syftet är klart är agendan alltför ofta otydlig. Du ber människor lägga tid på att vara med på ditt webbinarium. En otydlig agenda slösar bort deras tid, vilket både är ohyfsat och dåligt för affärerna.

Agendan bör du sätta innan du bjuder in så att du ger rätt förväntningar till de som anmäler sig. De gör också att du får dit fler personer som är rätt för ditt syfte. Självfallet skall du inte skriva ned i detalj vad du säger men hållpunkter och vad du vill förmedla bör finnas utskrivet och ligga framför dig under sändning.

Det gör att du kan vara spontan, till exempel ge ett lite längre svar på en fråga i chatten, och sedan komma tillbaka till agendan.

Otillräckliga förberedelser

Det finns en mängd saker som kan gå fel under ett webbinarium. Allt från tekniken till de som skall vara med och leda presentationen. Jämfört med ett seminarium där alla sitter i rummet är tålamodet med strul ganska litet. Fungerar inte bilden så lämnar man ditt webbinarium och gör något annat i stället.

Se därför till att testa tekniken ordentligt och att helst flera personer på plats kan hantera den. Den eller de som skall vara med och leda behöver också träna både på tekniken och sin presentation.

Ni aktiverar inte deltagarna

Det är en stor skillnad på att prata på scenen inför en publik och att prata på ett webbinarium. Jag är van att stå på scen och föreläsa men det tog ett tag innan jag hittade rätt när det kom till att prata på ett webbinarium.
Den stora skillnaden är publikkontakten. I värsta fall pratar du helt utan respons på ett webbinarium.
Deltagarna aktiverar sig sällan själva utan du eller ni som leder ett webbinarium behöver aktivera genom att ställa frågor och be om svar i chatten, använda er av pools och kommentera resultat. I vissa verktyg kan man till och med bjuda in deltagare ”upp på scenen” dvs de får delta med ljud och bild.
För att lyckas med det behöver aktiveringspunkterna vara med i agendan så att de garanterat blir ihågkomna.

Påminn

De flesta system har standardlösningar för att skicka ut påminnelser inför ett webbinarium. Använd dem fullt ut. Många signar upp på ett webbinarium och glömmer lägga det i sin kalender eller har inte koll på det när det väl är dags. Det är inte ovanligt med över 50 procent frånvaro eller ännu högre på ett webbinarium om du missat att påminna.

Tips är att hela tiden få med syftet så att deltagarna kommer ihåg varför de anmälde sig och därmed att det är viktigt att vara med.

Ingen eller för lite uppföljning

Förvånansvärt är ett av de vanligaste problemen inom försäljning för lite uppföljning. Tyvärr gäller samma sak med webbinarium. Oavsett om det var helt magiskt och chatten var superaktiv. Du måste följa upp om du vill att deltagarna skall agera på något sätt. Precis samma sak som med kundbesök.

Här avgörs ofta om ert webbinarium blir framgångsrikt eller inte. Jag träffar alltför många som säger att vi har provat med webbinarium men ingen hörde av dig efteråt. Det är som att säga att jag skickade en broschyr men kunden har inte hört av sig och beställt.

Här går det ofta att följa upp både med automatiska mail och personlig uppföljning beroende på syftet med ert webbinarium.

Slutligen

Webbinarium är rätt använd en väldigt bra metod för hela kundresan. Allt från att skapa intresse, generera leads, sälja eller utveckla befintliga kunder.Det är dessutom väldigt kostnadseffektivt och jag skulle även säga klimatsmart då du kan kommunicera med människor på hela jorden utan resor.

Jag rekommenderar starkt att prova själv eller be om råd för att komma igång med webbinarium i din verksamhet.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar