Produkterna och tjänsterna skiljer sig marginellt åt på pappret. Inom princip alla branscher är konkurrensen stenhård. Det som avgör är oftast faktorer som tajming, personliga relationer, förmågan att förstå och kommunicera som vinner över specifikationer och pris.

Det betyder inte att det är ointressant med konkurrenterna. Det är bra hålla koll på konkurrenterna och se vad de gör både produktmässigt och på andra områden. Det finns flera sätt, mer eller mindre bra, att hålla koll på dina konkurrenter. De två absolut enklaste och troligen smartaste är:

Via dina kunder

Med största sannolikhet vill dina konkurrenter ha dina kunder. De betyder att troligen har dina konkurrenter uppvaktat dina befintliga kunder, mest sannolikt har flera av dina konkurrenter gjort det. Dina kunder har därför troligen fått en hel del intressant information. De har dessutom en unik position att se för- och nackdelar med dem utifrån att de arbetar med dig idag.

Det absolut bästa sättet att ha koll på konkurrenterna är med andra ord att fråga dina kunder.

Du kan förstås bara fråga dina kunder vad de vet om dina konkurrenter. Det är inte den taktiken jag skulle rekommendera. Möjligtvis i undantagsfall där du har en mycket nära och god relation med din kund.

Du skall däremot ta för vana att alltid när du vinner en affär ställa frågan varför de valde er, vad de saknade hos er och hur de värderade de olika erbjudanden de fått. Självfallet även fråga i de fall du tappat en affär.
Förlorar du en kund är det perfekt med en avslutsintervju. Djupdyk i er relation och orsakerna till att ni valdes bort.

Via sociala medier

Idag finns nästan allting tillgängligt på nätet, så även information för att hålla koll på konkurrenterna. Självfallet börjar du med att googla dina konkurrenter, besöker deras hemsida och så vidare. Ta sedan och titta på deras konton i sociala medier. Vad postar de på Facebook och LinkedIn till exempel? Hur många följare har de? Vad skriver man i kommentarerna på deras sidor, får de många likes och så vidare.

Går du igenom detta på ett strukturerat sätt får du nästan alltid en tydlig och samlad bild av vad som är på gång och vad de fokuserar på just nu.

Ju större dina kunder och konkurrenter är när det kommer till omsättning och antal anställda, desto bättre brukar denna taktik fungera. Större företag pågår det ofta mycket diskussioner, delningar och kommenterar kring på de olika sociala plattformarna. Du tjänar ofta på att fokusera på de plattformar som är relevanta för just din bransch. Du kan läsa mer om hur du använder dig av social medier i försäljningen i ”Hur du använder sociala medier utifrån ett säljperspektiv”.

Genom att använda dig av dessa superenkla metoder ett par gånger per år kommer du att kraftigt förbättra kunskapen om dina konkurrenter.