Det finns enligt mig fortfarande en utbredd uppfattning om att sociala medier är något som marknadsavdelningen ägnar sig åt och att försäljningsavdelningen inte kan eller vill. För alla företag som sysslar med B2B är detta tankesätt på sikt förödande för resultatet.
Sociala medier som kanal och så kallad social försäljning (Social Selling) kommer att fortsätta öka och bli mer och mer avgörande för framgång. Läs mer om vad Social Selling är i ”Vad är Social Selling”.
I arbetet med att lyckas med att använda Sociala medier som kanal måste försäljningsavdelningen och marknadsavdelningen samarbeta mer. Gränsen mellan marknad och försäljning kommer sakta men säkert att suddas ut.
Försäljning+Marknad
De B2B-företag som får försäljning och marknad att arbeta som en enhet kommer att få en kraftig konkurrensfördel. De kan åstadkomma mer med mindre resurser och få kraftigt ökade resultat genom att säljarna på allvar kan börja arbeta med social försäljning.
Genom att använda sig av social försäljning kommer säljarna flera fördelar. Som som att få till fler möten med potentiella kunder, lättare avsluta affärer och lyckas hålla ett högre pris. Allt genom att de hjälper sina kunder att lyckas med hjälp av sin ökade kunskap.
Positionera ditt företag och dig själv via sociala medier
Ett B2B-företag kommer primärt inte att använda sociala medier som försäljningskanal utan som ett verktyg att positionera dig och ditt företag. En positionering som gör att säljarna lättare kan få kontakt och möten med potentiella kunder.
Genom att säljarna regelbundet bjuder på intressant innehåll, exempelvis blogginlägg, whitepapers, så kommer ni att förmedla:
- Att ni vet vad som händer i er bransch och på er marknad
- Att ni förstår era kunders behov
- Att ni kan hjälpa era kunder att bli framgångsrika
Har ni inte redan inlett samarbetet mellan försäljning och marknad kring arbetet med sociala medier är det med andra ord hög tid.