Bättre säljpresentation – bättre säljresultat

En bättre säljpresentation betyder inte en snyggare PowerPoint, utan en presentation som ger ett bättre säljresultat. I säljpresentationer är fortfarande PowerPoint ett av de vanligaste verktygen. Det har på senaste tid dykt upp varianter, men de flesta bygger på samma princip. Det finns fler funktioner, animeringar och annat som man hoppas gör säljpresentationen bättre.

Tyvärr är det många säljare som lägger fokus i sin säljpresentation på att göra en flashig PowerPoint. De mixtrar med texten, bilder och animeringar med mera. Ofta blir resultatet tyvärr halvdana säljpresentationer. Detta på grund av att fokus legat på tekniken och inte innehållet.

Innan du ens öppnar din PowerPoint skall du göra följande saker för att skapa en bra säljpresentation:

Mottagaren, dina presumtiva kunder

Vilka är de? Hur vill de få informationen framförd? Vad är de vana vid? Det kanske inte ens är en PowerPoint du skall använda. Du kanske skall rita på en whiteboard eller dela ut printade dokument. Lär mer om hu du lär känna din målgrupp i ”Bättre målgruppsarbete – Bättre försäljning”.

Budskapet för en bättre säljpresentation

Det du vill få fram. Hur presenterar du det på bästa möjliga sätt? Samma sak här, fundera på om det ens är en PowerPoint du behöver för att nå ut med ditt budskap.

Om du skall ha en PowerPoint

Om du efter att funderat på ovan områden kommer fram till att en PowerPoint skulle vara bra i din säljpresentation kan du använda följande råd för att lyckas bättre med din säljpresentation.

Strukturen före innehållet

Börja med att bygga upp en röd tråd och vilka huvuddelar din säljpresentation skall innehålla. Lägg gärna upp slides, men fastna inte på utformningen utan fokusera på helheten. Testa gärna upplägget på en kollega för feedback, men se även att tiden fungerar för din säljpresentation. Gör du snygga slides och sedan inser att du vill göra om upplägget har du slösat bort viktig tid.

Enhetlighet

Har du inte redan en bra mall att utgå ifrån, gör en grundmall. Tänk på att inte variera färger och former i det oändliga i din säljpresentation. Det handlar inte om att visa för kunden att du är en mästare på att använda PowerPoint utan det handlar om att sälja. Se därför till att din säljpresentation har ett tydligt och enhetligt utseende där allt hänger ihop.

Korta, korta, korta ned

Undvik att skapa massor av slides och att fylla dem med mängder av text och bilder. En säljpresentation i PowerPoint skall vara ett stöd för dig. Inte innehålla allt du skall säga. De bästa presentationerna innehåller ofta få slides, ofta med bara en bild och ett par ord på varje. Slides skall skapa känslor och tankar kring det du skall prata om i din säljpresentation. De skall inte vara en dokumentation av din säljpresentation.

Bilder före text

Något av det mest ”osäljande” som finns är PowperPoint-slides med punkt efter punkt av text, eller ännu värre långa textmassor. Leta istället rätt på en bild, någon form av tabell eller annan grafik som ersätter texten. Slides med bara en stor bild på är ofta mycket bättre i en säljpresentation. Du är ju där och berättar det du vill framföra. Det är inte meningen att de potentiella kunderna skall läsa innantill på dina slides.

Med ovan råd kommer du bli mer framgångsrik i dina säljpresentationer, vilketgör dig ökad försäljning och ökad vinst.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar