Checklista för att lyckas med försäljningen på mässan

En majoritet av Sveriges säljare har mässor och event som en kanal i sitt försäljningsarbete. Samtidigt upplever många att mässförsäljning är en utmaning och att det kan vara svårt att skapa bra försäljningsresultat under mässor och event. Det finns ingen magisk kur hur du lyckas med försäljningen på mässan.

Det finns saker du kan göra för att som ökar chanserna till framgång. I den här guiden går vi igenom hur du planerar, genomför och följer upp din mässförsäljning för att få ut maximalt värde.

Vad är mässförsäljning?

Mässförsäljning handlar om att sälja, skapa affärsmöjligheter och bygga relationer i samband med mässor och event. Det kan ske genom direktförsäljning i montern, insamling av leads för uppföljning eller genom att stärka varumärket och skapa intresse för företagets produkter och tjänster.

67 procent av säljarna använder mässor och event som en kanal i sitt försäljningsarbete. (Källa Försäljningslönebarometern 2023)

Så lyckas du med din mässförsäljning

För att lyckas med mässförsäljning krävs en tydlig strategi och genomtänkt planering. Här är de viktigaste stegen för att maximera dina resultat.

Tydligt syfte med din mässförsäljning

Bestäm innan mässdeltagandet vad som är syftet med att delta. Är det exempelvis att sälja eller få varma leads? Har du varit med tidigare och har nyckeltal är det att rekommendera att även sätta ett detaljerat mål.

Skapa ett team för mässan

Baserat på ert syfte, vad är lämpligt att fokusera på. Är det en produktnyhet eller att visa upp hur brett ert sortiment är? Tänk på att det skall kunna användas i marknadsföring runt mässan och i montern.

Planera marknadsaktiviteter

Du behöver planera marknadsaktiviteter före, under och efter mässan. Tänk på hur du skall få maximalt med besökare i din monter. Använda flera olika kanaler. Gå gärna på andra mässor för att få inspiration. Tänk på att ta så mycket hjälp av mässarrangören som möjligt.

Skapa er monter

Montern skall fungera både som ”inkastare” och mötesplats. Planera din monter utifrån syftet och temat. Generellt är det bättre med en luftig och enkel monter än att försöka få med allt. Planera också praktiska detaljer för de som skall bemanna montern och hur ni kan genomföra kundmöten/presentationer på ett bra sätt.

Utbilda personalen

Inför mässan skall alla som skall arbeta i montern utbildas om er företag, era produkter och framförallt hur ni skall attrahera besökare och ta hand om dem i montern. Om ni satsar på mässförsäljning direkt i montern krävs det träning i hur man engagerar besökare och driver affären framåt

Coacha personalen

Att arbeta på en mässa är krävande och det krävs en fungerande arbetsledning. Både för att hantera praktiska frågor och för att coacha och stötta de som arbetar i montern. Allt för att få maximalt resultat.

Följ upp

Redan innan mässan bör du ha en tydlig plan för hur du ska följa upp kontakterna och maximera resultatet av din mässförsäljning.Tänk på att använda flera olika kanaler för uppföljningen för bästa resultat.

Sammanfattning – lyckas med försäljningen på mässan

Att lyckas med försäljningen på mässan handlar om att ha en tydlig plan, rätt bemanning och en genomtänkt strategi för både genomförande och uppföljning. Genom att sätta upp tydliga mål, skapa en inbjudande monter och arbeta aktivt med att attrahera besökare kan du maximera dina resultat.

Kom ihåg att mässförsäljning inte slutar när mässan är över – det är uppföljningen som avgör hur många affärer du faktiskt stänger. Med rätt förberedelser och genomförande kan du göra mässan till en av dina mest effektiva försäljningskanaler.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar