Always Be Connecting

Inom försäljning är ABC förkortningen för Always Be Closing, att hela tiden gå på avslut. Det är fortfarande högst relevant då alldeles för många säljare tror att kunden skall be att få beställa. Många skulle tjäna på att träna sin avslutsteknik.

Med det sagt kan ABC idag få ytterligare en betydelse, Always Be Connecting. Affärer blir mer och mer komplexa, antalet beslutsfattare och framförallt antalet påverkare ökar drastiskt. För att nå framgång räcker det inte att ha en kontaktperson hos kunden och tro att hon hjälper dig genom processen.

För att bli framgångsrik i dina säljprocesser behöver du använda dig av det nya ABC, dvs Always Be Connecting. Möjligheterna att knyta kontakter har gjort att det blivit lättare då det finns många kanaler att välja mellan. Samtidigt har komplexiteten ökat för att nå just de du vill nå.
Här kommer förslag på hur du knyter fler kontakter hos dina kunder.

Kallring

Ifrågasatt av en del, samtidigt fortsatt ett av de bästa sätten att nå nya kontakter. Sen handlar inte längre kallringning om att ringa runt på måfå utan du ska veta vem du vill nå och ha något som du kan hjälpa den personen med. Rätt använt kan du använda kallringning för att skapa nya kontakter hos dina kunder. Läs mer om hur du kan lyckas med dina kalla samtal i ”Hur du lyckas med kalla samtal”.

Sociala medier

De flesta är idag med i flera olika sociala nätverksajter som Facebook, LinkedIn. Att via dessa knyta kontakter hos dina kunder är utmärkt. De flesta tjänster har också smarta sökfunktioner som gör att du når dina kontakters kollegor.

Bjud in till en workshop

Erbjud din kontakt att ordna en workshop kring din tjänst eller produkt för henne och hennes kollegor. Detta ger ett konkret mervärde för kunden samtidigt som du får möjlighet att knyta fler kontakter.

”Ta gärna med en kollega”

Vid alla tillfällen då du bjuder in till aktiviteter som frukostseminarium, kundträffar etc, uppmuntra alltid kunderna att ta med sig en kollega. Det ökar sannolikheten att de dyker upp samtidigt som du får möjlighet att bredda ditt nätverk.

Hälsa på alla

När du är på besök hos kunden se verkligen till att hälsa på alla du träffar. Se till att bli komma lite tidigare så du hinner prata lite med receptionisten. När ni går för att ta kaffe, presentera dig för de som är där. På väg till mötesrummet hälsar du på de du träffar. Detta kommer att leda till att du får fler kontakter då din kontaktperson kommer stanna upp med dig hos vissa.

Vad skall du göra för att knyta fler kontakter hos dina kunder?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.