Det snabba svaret på den frågan blir ja och nej. Låt oss titta lite närmare på hur det går att sälja via sociala medier. Utan tvekan går sociala medier att använda i affärer på olika sätt. Oavsett om du är egenföretagare, VD, konsult på ett större bolag, försäljningschef, säljare eller specialist på ett kunskapsföretag kan du dra nytta av sociala medier för dina affärer. Det finns dock inte en lösning som passar alla, utan sociala medier kan stödja olika delar i större eller mindre omfattning.

Tillbaka till frågan. Går det att sälja via sociala medier? Svaret avgörs i mångt och mycket av vad du säljer. För enklare produkter och välpaketerade tjänster finns det möjligheter att sälja både direkt och indirekt via sociala medier. Säljer du mer komplexa produkter eller tjänster kan du använda sociala medier för att bygga relationer med kunder och skapa leads. Sociala medier är med andra ord något du kan använda dig av i din försäljning oavsett vad du säljer och vilken bransch du verkar i.
Låt oss titta på några exempel:

Sälja direkt via sociala plattformar

För dig som säljer produkter eller väl paketerade tjänster som till exempel digitala utbildningar finns det flera sätt att sälja direkt via sociala medier. Några exempel är:

  • Facebook’s Marketplace. Facebooks variant av ”Blocket”.
  • Udemy. Här hittar du över 80.000 digitala utbildningar inom princip alla områden. Tillhandahålls av olika företag och personer som valt att ha Udemy som sin försäljningskanal.
Sälja genom att driva trafik från sociala plattformar

Du som har en webbbutik eller andra möjligheter att sälja direkt från din webbplats kan använda dig av sociala medier Några exempel på detta är:

  • Annonsering. I princip alla sociala plattformar har någon annonseringslösning. Dessa kan du använda för att driva trafik till din webbshop.
  • Content marketing. Du kan använda sociala plattformar för att dela och sprida innehåll som bloggposter, videor mm. Dessa kan till exempel leda till en landningssida där besökaren blir erbjuden en e-bok i utbyte mot sin e-mailadress. Du kan därefter bygga en relation via e-email och sedan konvertera till köp.
Sälja genom att hitta och skapa relationer med potentiella kunder

I detta fall inleder du relationen via sociala medier för att sedan ta den vidare via e-mail, telefon eller personligt möte. Detta sätt passar dig som säljer mer komplexa produkter och tjänster där det inte går att sälja produkten helt online. Denna modell kallas Social Selling.

Enkelt beskrivet går det till på följande sätt. Säljaren använder ex LinkedIn i arbetet med att hitta nya kunder, det handlar om att söka rätt på potentiella kunder via sökfunktionen, skapa en dialog antingen via att interagera med kundens material eller dela eget material som kunden har behov av. Efter att en kontakt skapats online via det sociala nätverket tar säljaren dialogen vidare på telefon eller ett personligt möte. Självfallet fungerar metoden även för att bidra till att utveckla befintliga kunder, men primärt används den för att attrahera nya potentiella kunder.

Sammanfattning – Sälja via social medier

Ja, det går att sälja via sociala medier. Ytterst få verksamheter kan dock ha sociala medier som det enda sättet att sälja. För de allra flesta kan det bli ett effektivt och kraftfull komplement till er nuvarande försäljning. Tänk också på att sociala medier inte skall ses som något fristående utan vävas in i er nuvarande försäljningsprocess och kundresa.

Vill du läsa mer om Social Selling? Vi bjuder på e-boken ”Social Selling – Hitta fler potentiella kunder och skapa relationer med dem”, klicka här för att ladda ned den.