Linkedin och Social Selling, alla på företaget kan (och bör) bidra

Social Selling via plattformen LinkedIn har länge varit en effektiv metod att skapa relationer med potentiella kunder. I samband med Covid-19 har alltfler kommit igång med att använda sig av plattformen. Och det handlar inte länger bara om säljarna utan alla på företaget kan enkelt bidra till försäljning och tillväxt genom att använda sig av LinkedIn och Social Selling.

Troligen har du och de flesta av dina kollegor ett konto på LinkedIn. Detta oavsett om ni arbetar aktivt med att skapa kontakt med nya kunder eller inte. Du som de flesta andra lade troligen upp det för att söka arbete.

LinkedIn har under de senaste året breddats och är idag en nätverksplattform för B2B. Du kan där fortfarande vara tillgänglig för rekryterare men framförallt fördjupa ditt nätverk för kunskap, personlig utveckling och potentiella kunder.

Säljare och andra som har som uppgift att hitta nya kunder kan använda LinkedIn och Social Selling lite mer omfattande. Dock kan alla på företaget med enkla medel bidra till ökad synlighet för företaget och skapa intresse hos potentiella kunder.

Här är några enkla saker alla på företaget borde göra:

Profilen

Om alla på företaget har en gemensam bakgrundsbild så är det ett enkelt sätt att sprida branding och varumärke. Adderar alla sedan en gemensam beskrivning av företaget så sprider ni värdet av att arbeta med er. Om ni är 100 personer på företaget och fem säljare så är det lätt att se om 100 personer är tydliga med företagets profil och varumärke eller endast fem.

Sprida ert content

På de flesta företag delar man innehåll på sin företagsprofil på LinkedIn. Ofta med relativt låg spridning. Ibland lägger man en liten budget på att annonsera.

Om ni kan få era medarbetare att gilla, kommentera och dela innehållet ökar spridningen kraftigt. Detta utan att annonsera. Framför allt ger den spridningen bättre resultat. Även inom B2B gör vi affärer människor emellan, inte mellan företag. Ser jag att min kontakt delat något intressant är det generellt större sannolikhet att jag gillar och läser än om ett företag delar samma material.

Bygga nätverk

Genom att alla på företaget bygger relationer hos kunden ökar sannolikheten till en stark och långsiktig kundrelation. Exempelvis om ekonomiavdelningen har en god kontakt med kundens ekonomiavdelning kan man snabb lösa eventuella problem innan de går vidare till ledningen. Om man åstadkommer detta för alla inom företaget bygger man betydligt starkare relationer.

Ett enkelt och litet steg för detta är att alla på ditt företag adderar sina kontakter hos kunden via LinkedIn. När alla sedan till exempel delar innehåll ökar sannolikheten kraftigt att kundens medarbetare får ta del av det.

Slutligen

LinkedIn och Social Selling är ingen magi som kommer ta över allt vad gäller att bygga relationer med kunder. Det ger heller inte resultat över en natt.

Läs mer i ”Social Selling på en timme i veckan”

LinkedIn och andra sociala plattformar ger dig dock ett nytt verktyg i arbetet med att hitta och skapa relationer med potentiella kunder och fördjupa dem med befintliga. Rätt använt blir det över tid mycket kostnadseffektivt. Är inte du närvarande ger du istället dina konkurrenter fritt spelrum där.

Genom att se till att alla på företaget hjälper till underlättar ni arbetet och får ett mycket bättre resultat.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar