Offerten är äntligen färdig, pdf:a eller ladda upp i ditt offertverktyg och skicka. Klart! Då kan du sätta igång med nästa uppgift.
Vad hände där? Du har jobbat hårt för att få träffa kunden på ett första möte, ring och följt upp, haft flera möten, ställt frågor, undersökt om ni kan leverera det kunden behöver och sedan lagt tid på att ta fram en offert.
Efter allt detta väljer du att skicka offerten via mail eller i bästa fall något offertverktyg där du kan spåra den.

Säljer du något väldigt enkelt och något som har ett lågt pris kan du bortse från detta, troligen skickar du inga offerter utan gör avslut direkt på mötet eller över telefon.
Säljer du något mer komplext och något som har ett lite högre värde skall du tänka efter. Skickar du dina offerter eller presenterar du dem?

Presenterar du dem kan du sluta läsa denna artikel och istället läsa ”Checklistan för en säljande offert”.

Skickar du dina offerter kan du fundera en stund på vad du förlorar genom att göra det?

Har du tänkt efter? Här kommer några exempel på saker du förlorar genom att inte presentera din offert:

  • En chans att kommunicera med kunden kring offerten och affären
  • Att få se och höra kundens reaktion på din lösning
  • Att få se och höra kundens reaktion på ditt pris
  • Att direkt kunna svara på eller ta vidare eventuella frågor och oklarheter
  • Att direkt kunna stänga affären genom att göra ett avslutsförsök
  • Fyll på med saker du kom på utöver dessa.
Kort sagt, att inte presentera gör att du går miste om en mängd fördelar.

Nu hoppas jag att du är med på att du skall presentera din offert. Hur du presenterar den på bästa sätt varierar. Är det en omfattande offert som involverar mycket pengar skulle jag försöka få till ett personligt möte för att presentera offerten. I de fall det är en mindre offert är mail troligen kostnadseffektivt, men fundera på om det verkligen ens behövs en offert då. Förslag är att istället få presentera offerten vid ett kort samtal med kunden. Det tar väldigt lite extra tid samtidigt som det ökar sannolikheten att få affären.

Sammanfattningsvis: Presentera dina offerter, sedan kan du maila över dem.

Vill du läsa mer om offerter? Vi bjuder på e-boken ”Säljande offerter”, klicka här för att ladda ned den.