Sju saker du skall göra om du vill skada ditt personliga rykte

En av dina värdefullaste tillgångar i yrkeslivet är ditt personliga rykte. Ett bra personligt rykte bidrar till att nå framgång, exempelvis att öka din försäljning. Omvänt skadas din försäljning av ett dåligt personligt rykte. Du behöver vara medveten om att och hur ditt agerande i olika sammanhang påverkar ditt personliga rykte.

Här är sju saker som garanterat skadar ditt personliga rykte:

Du saknar genuint intresse för din kund

Konkurrensen inom alla områden ökar hela tiden och för att lyckas måste du vara genuin. En genuin vilja att hjälpa dina kunder kommer att hjälpa dig. Saknar du den viljan skiner det igenom och du kommer inte att lyckas i längden.

Du är opersonlig

Affärer görs mellan individer. En av dina styrkor jämfört med att handla på en hemsida och mot andra säljare är din personlighet. Att inte vara personlig och i någon mån bjuda på dig själv kommer att påverka ditt personliga rykte.

Du är osynlig

Osynlighet är en grym förmåga för superhjältar. Det finns säkert andra tillfällen då den kan komma väl till pass också. I affärer är osynlighet dock inget att eftersträva. Dina kunder måste ”se” dig på olika sätt, ofta. Det handlar om allt från regelbundna besök, samtal, personliga mail till en kontakt på LinkedIn. Den man ser ofta tenderar man att tycka bättre om.

Du är eller uppfattas som stressad

Stress fungerar nästan som en sjukdom, den smittar. När kunder upplever dig som stressad påverkar det direkt relationen negativt och på sikt även ditt rykte. Samtidigt är det viktigt att skilja på stress och energi. Energi och handlingskraft skapar förtroende, medan stress alltid blir något negativt.

Du är eller uppfattas som otydlig

Otydlighet leder till missförstånd. Missförstånd leder till krångel och problem. De flesta försöker undvika problem. Otydlighet drar med andra ord ned ditt personliga rykte. Träna därför på att vara tydlig i all kommunikation.

Du är långsam

Vissa går så långt som att hävda att snabbhet slår kvalitet som den avgörande faktorn i affärer. Även om det kan diskuteras är en sak tydlig: vi är på väg in i en tidsålder där snabbhet krävs för att lyckas. Om kunderna ständigt får vänta på dig, och dessutom märker att du är långsammast bland konkurrenterna, då väljer de helt enkelt bort dig.

Du följer inte upp

Fortfarande är en av de vanligaste anledningarna till klagomål från kunder bristen på uppföljning. Oavsett anledning måste du höra av dig snabbt och framförallt i tid. Du måste då och då höra av dig själv utan att kunden bett om det. När du slutar höra av dig snabb och regelbundet kommer ditt personliga rykte att börja falna.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik är expert på försäljning, säljledning och affärsutveckling. Han har hjälpt hundratals företag att öka sin försäljning genom rådgivning och säljträning. Med över 30 års erfarenhet som säljare, försäljningschef och VD vet han vad som krävs för att skapa tillväxt – på riktigt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar