När du har förmånen att få arbeta med många riktigt duktiga säljare, riktiga stjärnsäljare, får du mängder med bra tips på hur man blir en stjärnsäljare. Här kommer de fem bästa råden från stjärnsäljarna.

1. Använd 80/20-regeln. Stjärnsäljarna vet att 20 procent av kunderna ger 80 procent av resultatet. De lägger också sin tid och insats därefter. De bästa kunderna ges nästan all uppmärksamhet. De övriga kunderna hanteras professionellt, men på minsta möjliga tid. Om möjligt lämnar de över dem till en mer junior kollega.

2. Var alltid ett steg före. Stjärnsäljarna vet att de inte kan vänta på att kunden skall ta nästa steg. De har en tydlig plan för hur de skall leda kunden genom processen. Precis som i schack har de tittat på vilka olika möjligheter som finns och spelar därefter. Det förutser hela tiden problem och hinder som kan dyka upp innan kunderna ser dem.

3. Lova mindre, håll mer. Stjärnsäljaren agerar precis tvärtemot skämt om säljare som säger ja till allt. De avger ytterst få löften och de som lämnas överträffas. De sätter kundernas förväntningar lågt och när produkten har levererats ger detta mycket nöjda kunder. Allt för att skapa bästa möjliga utgångspunkt för att utveckla kunden och sälja mer.

4. Tala till bönder på bönders vis. Stjärnsäljaren veta att förtroende skapas genom en känsla av samhörighet. De är därför experter på att anpassa sig efter kundens värld. Stjärnsäljaren lär sig exempelvis kundens vokabulär och branschuttryck för att kunna använda dem och därmed få en bättre konversation. De lägger därför mycket tid på all lära sig förstå branschen, företaget och individerna de skall möta.

5. Få många nej. Stjärnsäljarna gör tvärtemot vad de flesta säljutbildningar säger. De får kunden att säga nej till ett antal alternativ för att sedan slutligen säga ja, det gör kunden mer benägen att hålla fast vid sitt ja. Det ger också ett stor förtroende från kunden som fått välja och känner att hon verkligen tagit beslutet. Precis som en duktig klädförsäljare inte visar rätt kostym eller klänning först, utan låter dig se ett par sämre alternativ först och jobbar sig uppåt.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik