Oavsett vilken typ av försäljning eller vilket typ av kunder du har är frågan ”Får det vara något mer?” troligen ett av de enklaste och mest effektiva sätten att skapa merförsäljning.
När kunden just har eller skall köpa något är man mentalt inne i något som kan beskrivas som ett ”köpläge”. Du har tagit fram plånboken. Du är alltså inne på att spendera pengar och få något i gengäld.
Du har också valt – oavsett om det är en varmkorv i kiosken eller ett affärssystem till företaget har du just genomgått en process att välja leverantör och produkt.
Detta sammantaget innebär att du lätt kan ta beslut om ytterligare ett inköp som på något sätt utvecklar det du tänk köpa.
• Mos till korven, ja du skall ändå äta och lite mos vore gott.
• Serviceavtal till affärssystemet, det vore skönt att slippa fundera på alla småsaker och jag får en fast månadskostnad.
Sannolikheten för merförsäljning är aldrig större. Kommer du tillbaka en dag eller en månad senare måste du inleda en ny process.
Du kan självfallet ställa frågan i en mer avancerad form som ”skall det vara en bulle till kaffet” eller ”Skall vi teckna ett serviceavtal till värmepumpen”. Grundfrågan är detsamma, får det vara något mer. Men du tar ytterligare ett steg i att hjälpa kunden att köpa mer.
Ett annat sätt att ställa frågan är att visa vad andra har köpt och samtidigt fråga om kunden är intresserad av att köpa samma sak. Detta är idag standard på alla större e-handelssajter.
Att hjälpa kunden att köpa något mer är inte bara ett sätt att öka din försäljning utan rätt genomfört ger det också nöjdare kunder-
Sätt därför upp som rutin att alltid ställa den bästa frågan som finns för att sälja mer.
”Får det vara något mer?”