Efterköpskänsla handlar om att kunden känner sig nöjd och tillfreds efter sitt köp. Att ge kunder en bra efterköpskänsla tenderar att skapa betydligt nöjdare kunder och merförsäljningen ökar jämfört med en neutral eller negativ efterköpskänsla. Att en kund med positiv efterköpskänsla pratar gott om företaget bidrar till ytterligare försäljningsökning. Det är med andra ord viktigt att skapa den känslan.

En bra efterköpskänsla går att skapa oavsett vad du säljer eller till vem. Här är några konkreta tips för att öka sannolikheten till en positiv efterköpskänsla:

• Visa att du är tacksam för affären. Det kan vara allt från de enkla orden ”Tack för beställningen!” till att skicka en mindre gåva i samband med order eller leverans.

• Hantera eventuella frågor snabbt och professionellt. Att inte få svar sänker efterköpskänslan.

• Efter order fram till leverans kan fokus på leverans göra att kommunikationen med kunden tappas bort. Motverka detta genom löpande kommunikation om status på leveransen och kompletterande frågor eller ett mail som bekräftar när leveransen sker.

• Fakturan är en kritisk punkt för efterköpskänslan. Säkra en positiv känsla genom att ringa eller maila och följ upp leveransen samtidigt som fakturan skall betalas.

• Om din produkt är lite mer kostsam eller omfattande bör du också slå en signal ett tag efter leverans för att säkerställa att kunden är nöjd. Detta tillfälle leder ofta till merförsäljning, förutom en bättre efterköpskänsla.

• Slutligen två självklarheter, men som gör enorm skillnad. Leverera alltid i tid och håll allt du lovat under införsäljningen.

Vilken efterköpskänsla kommer du att skapa?