Bygg förtroende och lyckas med säljpresentationen

Att göra ett bra första intryck och bygga förtroende är avgörande för att lyckas med din säljpresentation. Oavsett om det handlar om en hisspresentation på en minut eller en timmes säljpresentation är den allra första stunden avgörande för resultatet. Det är inte ovanligt att även duktiga säljare inte lyckas med inledningen och på det sättet kraftigt minskar sina chanser att lyckas med sin presentation.

Att göra ett bra första intryck och bygga förtroende är beroende av flera saker, men alla går att träna på och förbättra med tiden. Primärt för att lyckas är att du är förberedd. De personer som du upplever som naturliga estradörer är det för att de tränat. De har haft så många framträdande i olika sammanhang att de uppfattas som helt naturliga och spontana. Det är förstås målsättningen, men för att nå dit krävs mycket träning. Att upplevas spontan och naturlig bli enklare om du behärskar ditt område väl. Skall du prata om det du arbetar med eller din största hobby har du ett naturligt försprång, du är ju redan insatt i ämnet. Troligen är du mer kunnig än alla andra som lyssnar.

Att vara trygg med att prata inför människor gör också att du lättare skapar ett bra första intryck. Det kommer också med träning. Om du inte är där ännu finns det ett antal sätt att framstå som tryggare.

Exempelvis kan du inleda din presentation med något av följande:

Visualisera. Inte en Powerpoint-bild utan förslagsvis något fysiskt, en produkt, eller varför inte en av barnens leksaker. Kan du koppla saken till din presentation har du garanterat åhörarnas uppmärksamhet.

Berätta en historia. Det kan vara vilken historia som helst men poängen skall självfallet koppla till resten av din presentation så du behöver knyta ihop det på slutet. Människor gillar historier och kommer att lyssna just för att de vill förstå poängen och helheten.

Berätta om ett case. Alla vill veta vad och hur andra gjort. Kanske för att vi är flockdjur och inte vill avvika. Precis som ett kundcase på hemsidan är en kort beskrivning av hur andra gjort ett utmärkt sätt att skapa fokus och vara unik.

Genom att använda någon av ovan förslag kommer du att få publiken att fokusera på det du pratar om. Du kan träna på inledningen och framstår därför som mycket säkrare och tryggare. Du får också en perfekt inledning att hänga upp resten av din presentation på.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.