Begreppet Social Selling (social försäljning på svenska) blir mer och mer vanligt förekommande bland försäljningsexperter. Det handlar enkelt om att använda sociala medier i sin försäljning. Genom de sociala medierna kan man dela kunskap och skapa relationer och på så sätt öka sin försäljning. 

79% av säljare som använder sociala medier i sin försäljning säljer mer än sina kollegor.
(Källa: Forbes)

Att använda sig av social försäljning ökar din försäljning. Studier visar att 79% av de som använder sociala medier i sitt dagliga försäljningsarbete presterar bättre än sina kollegor.Med en sådan stor effekt kan man anta att i princip alla borde arbeta aktivt med social försäljning och att det borde satsas stora summor på att lära upp säljarna att använda sig av social försäljning.

93% av alla säljare har inte fått någon formell träning inom social försäljning.
(Källa: McKinsey)

Dock är fakta att endast 7% har fått något formell träning inom social försäljning. Vi kan anta att ytterligare en grupp är självlärda och provat sig fram. Dock blir det svårt att dra en annan slutsats än att endast en ytterst liten grupp har börjat arbeta med social försäljning.

Det innebär att det fortfarande är relativt enkelt att lyckas öka sin försäljning genom att börja använda sig av social försäljning, det innebär att konkurrensen generellt fortfarande är låg.

Vänta inte för länge

På kort sikt innebär det att insatsen för att lära sig och börja arbeta med social försäljning snabbt återbetalar sig. Samtidigt kan vi anta att när den stora massan kommer igång med social försäljning kommer konkurrensen att öka snabbt och även kraven på hur man arbetar med det. Det vill säga, de som är bra idag kommer inte att räcka för att vara med och tävla då.

Se därför till att inte vänta för länge med att börja arbeta med social försäljning som en del i ditt försäljningsarbete.