Fem sätt att misslyckas med din säljpresentation

En säljpresentation kan avgöra om du vinner eller förlorar affären. Ändå gör många samma misstag om och om igen. Misstag som får kunden att tappa intresset långt innan du är klar. Här går vi igenom de vanligaste fallgroparna och hur du undviker dem. Allt för att att din nästa presentation blir både engagerande och säljande.

Du ställer inga frågor

Alla vill prata om sig själva så att ställa frågor gör att kunden får vara i fokus. Du kan också lära känna din kund och hennes utmaningar vilket gör att du kan presentera ditt erbjudande bättre.

Bara prata bara om ditt företag och din produkt

Att ägna en hel presentation åt ditt företag och din produkt kommer inte bara att tråka ut kunden, utan får dig att framstå som en levande hemsida. Använd kundcase för att beskriva hur du har löst kundens utmaningar för andra företag i samma situation.

Använd irrelevanta exempel

Berättar du om case som inte matchar kundens problem framstår det som om du inte känner till kundens problem eller ännu värre, inte förstår kundens problem. Enda gången det är godkänt är om du vill komma in i en ny bransch och inte har en bra referens. Var då helt ärlig med att det är så.

Bara fakta

Fakta är bra för att bevisa en tes eller för att skapa trygghet. En presentation skall dock innehålla en bra historia som kunden lätt kan komma ihåg och återge för andra. Finns det dessutom lite humor har du kommit långt.

För mycket bilder och annat material

En säljare som hänger upp allt hon säger på Powerpoint och bläddrar igenom bild efter bild framstår som okunnig och tråkar ut sin publik. Använd få bilder och träna dig på att brodera ut kring varje område.

Presentera istället för att involvera

Om det är möjligt, involvera kunden genom att ställa frågor och diskutera. Är det en mindre grupp kan man framgångsrikt be kunden vara med vid en whiteboard och tillsammans driva presentationen framåt. En delaktig kund kommer att bli en bättre kund på alla sätt.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik är expert på försäljning, säljledning och affärsutveckling. Han har hjälpt hundratals företag att öka sin försäljning genom rådgivning och säljträning. Med över 30 års erfarenhet som säljare, försäljningschef och VD vet han vad som krävs för att skapa tillväxt – på riktigt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar