Företagspresentationer är nästan alltid uppbyggda inifrån och ut istället för tvärtom. Du har säkerligen deltagit på eller kanske till och med hållit i en företagspresentation där säljaren eller den som presenterar pratar i princip hela tiden och åhörarna lyssnar. Vi skulle kunna kalla det en företagspresentations-monolog. Om du istället skulle ha en företagspresentations-dialog? Helt enkelt försöka skapa en företagspresentation som är uppbyggd utifrån och in, inte tvärtom.
Här kommer förslaget på hur du lägger upp en företagpresentationsdialog
- Inled med en kort hisspresentation om dig själv och ditt företag. Max två minuter.
- Beskriv kundens marknad utifrån en analys du har gjort i förväg.
- Inled en dialog kring din analys. Ser kunden marknaden på samma sätt som du?
- Berätta om vilka problem du bedömer att kunden har utifrån din analys.
- Fortsätt dialogen kring din analys. Har ni samsyn? Vilka problem har kunden?
- Fortsätt med ett kundcase där du berättar om hur ni hjälpt någon med liknande problem.
- Nu kan du presentera ditt företag lite utförligare. Berätta om vilka resurser ni har för att hjälpa kunden lösa sina problem.
- Om kunden är positivt inställd kan du nu boka nästa möte där du presenterar din lösning på kunden problem mer i detalj.
Skall du prova att göra en företagspresentations-dialog på nästa företagspresentation?