Kundrelationer via sociala medier kommer att öka i en allt snabbare takt. Egentligen oavsett bransch och typ av tjänst eller produkt du erbjuder. På vissa håll har utvecklingen kommit mycket långt medan andra just har börjat. Du kan genom att använda sociala medier som verktyg utveckla och förbättra dina kundrelationer.
Sociala medier är ett samlingsnamn för en mängd olika nätverk och digitala forum. Några av de största och mest kända är LinkedIn, Facebook, YouTube, Instagram och Twitter. Det finns hundratals olika nätverk, många som du och jag aldrig hört talas om.
Hur många av ikonerna nedan känner du igen?
Just det faktum att det finns så många gör att många inte vet hur de skall börja med sociala medier för att utveckla sina kundrelationer. Det enklaste är att välja ett eller ett par nätverk. Ett av de större där du vet att din målgrupp finns. Exempelvis, är du inom B2B är troligen LinkedIn bättre än Facebook och vice versa om du är inom B2C. Därefter kan du gå vidare och fördjupa din kunskap inom de olika nätverken.
Oavsett vilka vi väljer finns det tre enkla saker att börja med för att fördjupa kundrelationerna.
Studera
Det första och enklaste steget är att börja läsa och ta del av andras information kopplat till dig, ditt företag, din bransch, dina konkurrenter och så vidare. I de flesta nätverk kan man följa olika företag, exempelvis kan du följa Försäljningschefen på LinkedIn eller Facebook. Börja med att följa alla dina konkurrenter och se vad de delar med sig av.
I vissa nätverk, exempelvis Twitter, kan man följa någon utan att de först måste godkänna det som man gör på Facebook. Det gör att Twitter är perfekt för att följa olika specialister och andra som delar mycket kunskap inom ditt område. Du kan följa Försäljningschefen på Twitter. Du kan också börja följa dina kunder för att se vad de skriver om.
Genom att börja med att studera kan du enkelt skaffa dig mer information som kan användas för att utveckla dina kundrelationer.
Nätverka
Det andra steget för att är att börja förbättra dina kundrelationer via sociala medier är att nätverka. Lägg upp en egen företagssida exempelvis på LinkedIn eller se till att ha en egen profil. Börja sedan bjuda in dina kontakter, kunder, samarbetspartner mm. Genom att öka ditt nätverk kan du studera det de skriver om. Du kan också se vem som känner vem. Du får likaså ytterligare ett sätt att kommunicera med dina nuvarande och potentiella kunder.
Bidra
Det sista och mest tidkrävande steget är att börja dela med dig av saker på de olika nätverken. Du kan dela artiklar och annat från andra sajter. Du kan exempelvis dela med dig av Försäljningschefens artiklar om du tycker någon är extra bra. I nästa steg kan du även på olika sätt börja skriva eget material att dela för att på så sätt kommunicera och utveckla relationen med dina kunder.
Genom att arbeta strukturerat med sociala nätverk och de tre stegen kan du enkelt förbättra dina kundrelationer via sociala medier.