Fördelar med att önska sina kunder God Jul (och ursäkterna att inte göra det)

Nu är det snart jul, för de flesta en efterlängtad period med familj och ledighet. Beroende på hur kalendern ser ut respektive år är många lediga två till tre veckor. En tid då aktiviteten går ned och du inte kommunicerar med dina kunder. Då borde det vara helt naturligt att önska dem God Jul eller borde du tänka annorlunda?

För de flesta företag ökar aktiviteten kraftigt inför jul och nyår. Allt skall bli klart och för vissa områden inom B2C står julhandeln för en ansenlig del av årets resultat. Sedan brukar det ta stopp och början av januari brukar bli lugnare för de flesta. Det tar att tag innan vi kommer igång igen. Det är ganska naturligt då 31 december är en tydlig gräns, året är slut. Allt man vill hinna med måste vara klart innan. Sedan tar det ett tag att starta om. Nytt år nya möjligheter, för många en ny budget, man börjar om, förhoppningar om förändringar som privat visar sig som bland annat nyårslöften.

Sex veckor utan kontakt med din kund

Låt oss anta att du och din huvudkontakt har ledigt tre veckor över jul och nyår. Troligen är det svårt att få till en kontakt ett tag innan jul då de har mycket att göra. Samtidigt är de lite passiva efter nyår innan de kommer igång med allt. Det innebär att det kan gå sex veckor utan kontakt med din kund.

Under så lång tid kan mycket hända som påverkar era affärer. Affärsrelationer behöver underhållas löpande. Självfallet får man ta hänsyn till storleken på kunden och lägga ned tid därefter. Det betyder inte att relationen behöver underhållas mindre ofta men på ett effektivare sätt.

Med detta sagt borde det vara självklart att önska dina kunder en God Jul. Oavsett om det handlar att bjuda ut dem på en julbord, ringa och prata en stund, höra av sig via LinkedIn eller bara hälsa i ett nyhetsbrev. Du kan vinna mycket på att vara mer kreativ. Till exempel bjuda in dem på en lunch i januari istället för julbord i december. Många har lugnare i januari så ett kundevent då kan vara perfekt.

Trots att det i min värld borde vara självklart av ovan anledningar att önska God Jul ser jag den omvända trenden. Förra året fick jag ytterst få hälsningar från mina leverantörer, dvs inte ens ett nyhetsbrev med God Jul. Det finns undantag, och många som gör det bra.

Dåliga ursäkter för att inte önska God Jul

Jag har tipsat en del av de jag kommit i kontakt med att kom nu ihåg att skicka en julhälsning. Förvånande nog kom det en massa intressanta ursäkter och undanflykter. Här kommer några av de bästa, eller det mer korrekta ordet är de sämsta.

’”Jag har inte tid”

Att säga att man inte har tid att kommunicera med sin kund låter galet. Vad kan vara viktigare än din kund. Om du är trygg i att du underhåller en bra relation på något annat sätt, så kan det vara godkänt. Om inte så är mitt spontana svar att du prioriterar fel. Självfallet får du välja hur mycket tid du kan lägga per kund och välja ett sätt som fungerar. Att till exempel skicka ett massmail tar max en timme.

”Alla andra göra det så man försvinner i mängden”

För det första så är min uppfattning att långt ifrån alla andra gör det. Men låt oss anta att det är så. Innebär det att du inte tar med dig en present på ett födelsedagskalas för att alla andra tar med en present? Jag är för att inte slentrianmässigt göra som alla andra gör, precis lika mycket som jag är för att inte göra tvärtom för alla andra gör något. Tänk efter själv. Lösningen är förstås att göra något som sticker ut lite grand så syns du oavsett om alla andra gör det eller inte.

”Vi har dålig koll på våra register, så tänk om vi missar någon”

Personen i fråga var på allvar orolig att någon skulle bli sur, därför var det bättre att inte skicka till någon. Även om millimeterrättvisa ofta var viktigt när man var ett litet barn är det inte riktigt samma sak. Indirekt betyder det att man tror att kunderna sitter och jämför vem man fått en sommarhälsning från. Skulle inte tro det.

Det andra allvarliga i denna ursäkt är att det fungerar inte att ha dålig koll på sina kundregister. Det har aldrig varit enklare att med system och olika tjänster hålla dem uppdaterade. Lösningen är givetvis att se till att ha bra koll på sina kunder och samtidigt förstå att ni kommer missa någon. Något är inte uppdaterat trots allt, något mail fastnar i spamkorgen osv.

Önska din kund God Jul!

Jag tycker du skall ta tillfället i akt att kommunicera med dina kunder. Önska dem en God Jul! På vilket sätt är upp till dig. Självfallet ger det bäst effekt att sticka ut, men låt inte det bli en ursäkt för att inte göra något alls.

Och till dig som läser, jag önskar dig en riktigt God Jul!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar