Hur du får kunderna att älska dig och ditt företag

Ingen produkt eller tjänst är unik. Möjligtvis kan de under en mycket kort tid ha någon unik egenskap. Är det en viktig egenskap kommer konkurrenterna att kopiera eller skapa en liknande egenskap. Kunderna köper på grund av dig och ditt företag. Vill du ha nöjda och lojala kunder är därför det ultimata målet att de skall älska dig och ditt företag.

Då blir produkterna och tjänsterna på allvar sekundära. Du och ditt företag får då en helt annan ställning i kundens liv. Det kommer att visa sig i försäljning på kort sikt men även över tid. Älskar kunderna dig och ditt företag kommer de troligen att börja förknippa dina produkter och tjänster med något positivt.

Här är några konkreta tips på hur du får kunderna att älska dig och ditt företag:

Skapa insikter istället för att sprida åsikter

Alldeles för många lägger ned sin energi på att sprida åsikter. Vissa är oerhört duktiga på att sprida sina åsikter och får på så sätt en del eller till och med många kunder. De som är lite sämre upplevs bara som den klassiska ”tjatiga säljaren” som bara pratar och inte lyssnar.

Fokuserar du istället på att skapa insikter, det vill säga att få kunden att själv komma på att hon har behov av dina tjänster eller produkter ligger du långt före dina konkurrenter.

En kund som fått en insikt förstår också på ett djupare plan varför ni skall göra affärer och det innebär att det blir en lojalare kund över tid. De är inte lika påverkbara av någon som kommer med åsikter i framtiden.

Vi människor tenderar att tycka om de som får oss att känna oss smarta. Och hjälper du någon att få insikt känner sig den personen smart. Får du dem att köpa dina åsikter kommer de att uppfatta dig som smart. Det kan var trevligt långsiktigt men inte lika lönsamt i längden.

Förstå kunden, på allvar

Att förstå sin kund är ett uttryck som används om och om igen. Min uppfattning att det alltför ofta är läpparnas bekännelse.

Förstår du verkligen din kund kommer försäljningen att bli så mycket enklare. Du kommer nämligen alltid att säga rätt saker, veta vad kunden behöver och vill ha just nu av dig.

Kunden kommer att älska dig, för vi tenderar att värdera de högst som på allvar förstår oss. Att lära känna sin kund kräver tid men framförallt viljan att lära känna dem. Har du egen erfarenhet från kundens situation är det förstås en fördel. Idag går det dock att lära känna och på så sätt förstå sin kund genom att använda sig av all information som finns tillgänglig på nätet.

Sluta att behandla alla lika

Allt för många är fast i att man skall behandla alla lika. Inget kunde vara mer fel. Genom att behandla alla lika blir troligtvis ingen riktigt nöjd. Definitivt kommer ingen att älska dig eller ditt företag. Behandlar du alla på samma sätt känner ingen sig speciell och utvald.

Om du väljer rådet ovan att lära känna din kund på allvar, blir det mycket lättare att veta vad just din kund vill ha och behöver. Det är grunden för att kunna behandla alla olika.

Det är dock krävande och tar tid att inte behandla alla lika så tänk på att även välja bort. Genom att välja bort får du tid att fokusera och får de kunder du valt att känna sig utvalda.

Lev ditt och företagets varumärke

Vad står du och ditt företag för? Vilka tanka får de när de tänker på er? Vad säger de om dig och företaget när du inte är i rummet? Det är ert varumärke. Har du och företaget bestämt vilket varumärket ni vill ha? Låter ni det genomsyra allt ni gör?

Då är sannolikheten större, mycket större att kunderna kommer att älska er. Vi tenderar att gilla de som står för något. Vi tenderar också att gilla de som är konsekventa i vad de säger och gör.

Slutligen

Att få kunderna att älska dig och ditt företag sker inte över en natt. Det är heller inget engångsprojekt. Det tar dit och kräver uthållighet. Det är också en process, något du måste jobba med varje dag.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.