Fyra Social Selling-tips för att komma igång och få resultat

Social Selling-tips för dig som behöver komma igång. Tillhör du dem som fortfarande inte kommit igång och börjat använda dig av Social Selling är den här artikeln för dig. Social Selling är en effektiv metod för att använda sig av social nätverk för att ta kontakt med och sedan bygga relationer med potentiella kunder. Grunderna är relativt enkla men som det mesta inom försäljning krävs det tid och träning för att bli riktigt bra.

Här får du ta del av de fyra grundpelarna och hur du kan använda dem för att komma igång och börja se resultat med arbetet med Social Selling.

Profilen

Din profil påverkar resultatet av ditt arbete i mycket stor utsträckning. Se det som ditt företags hemsida. Om besökare inte förstår vad du gör eller inte känner att du är kunnig lär de knappast ta kontakt med dig. Profilen skall visa vem du är relevant för. Den skall även vissa vad du är kunnig inom och skall uppmuntra till kontakt.

Nätverket

Ditt nätverk handlar om två saker, kvalité och kvantitet. Det är alltid viktigare att ha rätt kontakter än att ha många. Men underskatta inte att ha många bra kontakter. Att bara addera vem som helst för att få ett högt antal kontakter kommer inte att ge dig några resultat. Ett konkret Social Selling-tips är att välja ut vilka  personer som är relevanta för dig och som du tror har nytta av dig. Sedan är det bra att knyta kontakt med många inom den grupp du valt. Då blir kvantiteten en fördel.

Kunnandet

Nivån på ditt kunnande inom ditt område avgör i mångt och mycket hur lätt du kan skapa konkreta resultat med Social Selling. När du uppfattas som kunnig blir det lättare att ta nya kontakter, ditt material kommer att få större spridning och fler kommer att vilja interagera med dig.
Det går att få resultat utan att uppfattas som specialist eller kunskapsledare. Du tjänar dock på att investera i ditt kunnande för resultaten blir så pass mycket bättre i takt med att fler ser dig som en kunnig person.

Interagerandet

Du kan jämföra interagerandet med bränslet i ett fordon. Även om allt annat är bra kommer inget att ske om du inte interagerar på olika sätt. Interagera handlar till exempel om att posta material som andra kan gilla. Därefter kommentera eller att kommentera och gilla andras innehåll. Interagerandet leder till dialog och på så sätt skapar du kontakt och bygger relationer.

Precis som med allting annat måste du testa för att se hur det fungerar för dig. Kom ihåg att Social Selling kräver att du arbetar med det regelbundet och konsekvent för att se resultat. När resultaten börjar komma blir det lättare att lägga ännu mer tid och utveckla arbetet vidare. Om du inte redan börjat använda dig av tipsen om Social Selling ovan så sätt igång!

 

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar