När kunden säger nej

Säljare hör ordet nej oftare än andra. Det är en naturlig del av arbetet. Sannolikt får du betydligt fler nej än ja.

En duktig säljare låter sig inte nedslås av det. Kunden säger nej till din produkt och inte till dig som person. Det vanligaste misstaget som nya säljare gör att ta ett nej personligt. Det fungerar inte i längden då man lätt tappar motivationen om man hela tiden låter nej bli för personliga.

Ett nej tar olika hårt, har du jobbat med en affär i månader och lagt ned mycket tid är ett nej mycket tyngre än om du får nej till ett besök på ett kallt samtal.

Ordet nej kommer inom försäljning i olika former. Ett ”Nej, det är för dyrt” eller ett ”Nej, vi få se längre fram” är många gånger en del av spelet och kan hanteras med bra invändningshantering. Läs gärna mer om Invändningshantering.

När du får ett slutligt nej och tappar affären kan du antingen gräma dig över det eller se det som en läropeng. För att du skall dra nytta av ett nej är det tre enkla steg:

  • Tar det inte personligt.
  • Frågar alltid kunden vad man kunde ha gjort annorlunda för att få affären.
  • Tar hand om kundens feedback på ett sakligt sätt. Om det är många som säger samma sak, gör en plan för att ändra på det.

Vad lär du dig av nästa nej?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.