Ord och fraser du skall sluta använda i din försäljning och marknadsföring

Svenska Akademiens ordlista innehåller runt 125 000 ord. För att klara vuxenlivet behöver man ha ett ordförråd på ca 50 000 ord. Utöver detta behöver du kunna de ord som används inom ditt yrke och bransch.  Att använda rätt ord och framför allt i rätt kombination är i många fall en av grunderna för att lyckas med att skapa resultat.

Det finns dock ord du borde sluta att använda. Ord som förvisso är helt korrekta rent språkligt men används av alla så ofta att de blivit meningslösa. Här är några av de vanligaste orden som du borde sluta använda idag.

Kvalité

Prata om meningslöst! Är det någon som säljer eller marknadsför en icke-kvalitativ produkt? Kvalité beror också helt på vad du jämför med och dina behov. En engångspappmugg kan ses som superexklusiv i jämförelse med en annan pappmugg och som lågkvalitativ jämfört med ett glas i kristall.

Istället för kvalité: Beskriv produktens fördelar, hur de möter kundens behov, vad som gör den unik osv.

Kundfokuserad

Påminner i mångt om mycket om kvalité. Kan ett företag vara något annat än kundfokuserat? Även om de inte är det lär de knappast säga att de inte är det.

Istället för kundfokuserad: Berätta hur du kommer att tillgodose kundens behov. Till exempel kortare responstid, bättre tillgänglighet, anpassade processer.

Bäst i klassen

Det finns två uppenbara problem med den frasen. Vilken klass pratar vi om och vem bestämde att du var bäst i den?

Istället för Bäst i klassen: Bevisa att ni är bra genom att beskriva priser, resultat, kundomdömen osv. Tänk också på att kunden vill ha den bästa lösningen för dem, inte för någon klass.

Lågt hängande frukt

När du säger ”Vi börjar med lågt hängande frukter” kan det väldigt lätt tolkas som att kunden inte är kompetent nog att ens lösa de enklaste problemen. Det kan vara så att kunden inte klarar det men få vill få det upptryckt i ansiktet.

Istället för Lågt hängande frukter: Beskriv hur ni tar er an uppgiften och hur ni kommer att prioritera uppgifterna.

Överträffa förväntningarna

Det låter på många sätt helt underbart, ett riktigt bra mål för varje företag att sträva efter. Problemet är att i samma sekund som du säger att du kommer att överträffa förväntningarna, så blir överträffade förväntningar det förväntade. Du skapar därmed en situation där kunden förväntar sig att du alltid skall överträffa deras förväntningar.

Istället för Överträffa förväntningarna: Beskriv vad du skall åstadkomma varje gång, om och om igen. Låt kunden bedöma om du överträffar förväntningarna.

Unik

Med tanke på den hastighet företag har när det gäller att kopiera varandras produkter och tjänster är det frågan om det finns något riktigt unikt. Och var det tidigare unikt är det troligen inte unikt idag. Unikt i sig är inte ens ett positivt ord. Du kan vara unik genom att vara sämre än alla andra företag i branschen.

Istället för Unik: Berätta konkret hur du är bättre.

Expert

Att kalla sig expert är enkelt och betyder i grunden ingenting. Margaret Thatcher sa en gång ”Being powerful is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren’t.”

Istället för Expert: Påvisa din expertis genom att berätta vad du kan. Och kom ihåg att en expert kan göra det krångliga enkelt.

Partner

Att sträva efter långsiktiga affärsrelationer är bra. Kund- och leverantörsförhållande är ingen partnerrelation och då är det bara onödigt att låtsas.

Istället för Partner: Berätta om era långa kundrelationer. Berätta om hur ni arbetar tillsammans med andra kunder och över tid utvecklar er relation.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar