I samspelet mellan människor är kommunikation grundläggande. Brist på kommunikation är ofta orsaken till skilsmässor och separationer i privatlivet och i affärslivet och på jobbet orsakar det missförstånd vilket bland annat leder till dåliga investeringar, produktionsbortfall och kompanjonskap som spricker.
För att vara framgångsrik i personlig försäljning måste du vara duktig på kommunikation. Det kan tyckas som en självklarhet, men alldeles för många är inte medvetna om att de begår en eller flera grundläggande fel när det gäller kommunikationen. Det positiva är att just eftersom de är så pass enkla går de förhållandevis snabbt att träna bort.
Några av de absolut vanligaste misstagen är:
Att inte hålla ögonkontakt
Alltför ofta tittar man på sin dator, sin presentation eller ut genom fönstret. Du skall så klart titta på den du pratar med och framförallt ha ögonkontakt. Detta gäller oavsett om du bara pratar med en person eller en stor grupp. Du skall självfallet då och då titta bort men det är bättre med mer ögonkontakt än mindre.
Att avbryta
Att avbryta kunden är troligen ett av de vanligaste misstagen inom försäljning. Ofta är man så fokuserad på sitt eget svar och kan inte vänta. Att avbryta något är först och främst dålig hyfs, det ger signalen att du inte är intresserad av vad personen vill säga utan bara vill få fram ditt budskap.
Vänta tills den andra personen pratat klart, ta sedan ett andetag och prata därefter själv. Då hinner du också reflektera över vad den andra sagt och kan svara eller bemöta det.
Om du kommer på dig själv med att avbryta, be om ursäkt och låt sedan den andra personen börja prata igen och låt personen prata klart denna gång.
Att bara prata om dig själv
Att prata om sig själv är mycket vanligt inom försäljning. Personer som bara pratar om sig själva och sin produkt är i grunden ointressanta. De är med största sannolikhet inte speciellt framgångsrika i sin försäljning.
För att uppfattas som intressant skall du ställa frågor, mycket frågor. Om den andra personen får berätta som sig själv och sin verksamhet kommer de att uppleva dig som mer intressant. Du kommer dessutom att få en massa användbar information.
Är du riktigt duktig på kommunikation behöver du bara berätta om dig själv när andra frågar saker. Ställer du frågor till andra kommer de nämligen börja göra det till dig också.
Att bli för känslosam
Det är i grunden inte fel att visa känslor, inte ens i en förhandlings eller säljsituation, men du får inte låta dem ta överhand. För att vara framgångsrik i din kommunikation måste du styra känslorna och inte tvärt om.
Många som får kritik eller kritiska frågor går helt i försvarsställning och låser sig. Vissa blir till och med märkbart irriterade. Det beteendet kommer inte att skapa en bra kommunikation mellan dig och de du kommunicerar med.
Försök istället ta det lugnt och lyssna, ställ frågor och visa att du tar till dig. Sen kan du lungt och sakligt bemöta eller be att få återkomma. Visa gärna känslor när du kommunicerar, men låt dem aldrig ta över hur du kommunicerar.
Att aldrig ha fel
Personer som aldrig har fel finns inte. Däremot finns det många som får det att framstå eller till och med direkt eller indirekt hävdar att de aldrig har fel.
Det vanligaste är att det är personer som är osäkra eller har alldeles för höga tankar om sig själva. Oavsett är det inte en bra grund för kommunikation. Att aldrig ha fel kommer inte att vinna respekt hos andra människor, de kommer till slut inte att vilja lyssna på dig. Är de i en position där de måste lyssna på dig blir det läpparnas bekännelse. Så fort du gått struntar de i vad du sagt.
Att vara snabb med att erkänna fel och ta ansvar för det bygger respekt. Respekt underlättar din kommunikation.