”Sociala medier kan du ägna dig åt på fritiden”

Många ser fortfarande sociala medier som en fritidssyssla. Man delar lite roliga bilder på barnen, gillar ett roligt filmklipp och annat i den stilen. På tok för många har inte förstått att sociala medier i de flesta branscher är direkt kopplat till resultaten i marknadsföringen och försäljningen.

Modellen Social Selling eller på svenska social försäljning handlar i grunden om att skapa intresse och relationer via sociala medier. Detta leder till att du får fler leads och ökar sannolikheten till affär. Vill du ha en mer utförlig definition av begreppet kan du läsa artikeln, ”Vad är Social Selling?”

Varför är sociala medier viktigt i försäljningen? Låt oss titta på ett antal anledningar:

Online

Nästan allt omkring oss rör sig mot olika onlinelösningar. Inte just för att det är online utan för att det oftast förenklar, leder till lägre priser och ökad tillgänglighet. Sedan länge söker potentiella kunder information på nätet inför ett köp. De frågar sina kontakter eller bekanta på exempelvis LinkedIn för rekommendationer inför ett köp. Finns du inte med på nätet och i sociala medier kommer du därför att missa att nå många potentiella kunder.

Kostnadsjakt

Alla vill ha lägre priser, alla vill ha mer för pengarna. Social försäljning är en förhållandevis mycket kostnadseffektiv kanal. En säljare kan skapa kontakter till en bråkdel av kostnaden jämfört med att exempelvis kallringa motsvarade personer. Att använda dig av social försäljning kommer hjälpa dig att utnyttja din försäljningsbudget på ett mycket effektivare sätt.

Snabbheten

I nästan alla branscher ökar tempot och det ökar snabbt. De potentiella kunderna vill ha svar omgående, inte inom 24 timmar. Här ger sociala medier möjlighet till en snabb och enkel dialog. Finns du inte på sociala medier lär dina konkurrenter göra det och på så sätt fånga upp kunderna innan du ens vet att de finns.

Samarbetet

Traditionellt har marknad och sälj inte alltid varit bäst på att samarbeta utan det har ofta blivit att man arbetat i olika silos där marknad gjort olika kampanjer och sälj bearbetat sina prospekt. Med sociala medier får du en naturlig länk, marknad kan ägna sig åt sin huvuduppgift att skapa kvalificerade leads som sedan sälj kan godkänna och ta vidare till affär. Enkelt sagt, social försäljning är perfekt för marknad och försäljning att samarbeta kring.

Samtliga faktorer ovan visar tydligt att sociala medier kommer att vara en viktig del av försäljningsarbetet framåt.

Kommer alla affärer att ske via sociala medier? Självfallet inte. Du måste även arbeta med traditionella kanaler och traditionell försäljningsteknik för att lyckas med dina mål.
De som driver testen att social försäljning är det enda som gäller är lika mycket ute och cyklar som de som säger att ”sociala medier kan du ägna dig åt på fritiden”.

Vi kommer inte att få färre sätt att sälja i framtiden utan snarare fler. Sociala medier är en av alla kanaler. Den som vill bli framgångsrik måste lära sig att utnyttja olika kanaler på bästa sätt.

Sätt därför av tid för att titta på hur social försäljning passar in i din försäljning och hur ni använda er av sociala medier för att lyckas bättre.

Du hittar fler artiklar om social försäljning och sociala medier här, för mer inspiration och framförallt konkreta tips på hur du lyckas.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar