Merparten av alla presentationer görs med PowerPoint, Keynote eller annat liknande verktyg. Det finns ett begrepp som heter ”Death by Powerpoint”, dvs när presentationen är så dålig att publikens uppmärksamhet dör. Det har säkert hänt att du har varit åhörare på en sådan presentation eller kanske till och med hållit i en.
Här kommer tipsen på hur du använder Powerpoint, Keynote mfl på rätt sätt.

Konsekvent stil men varierat innehåll
Se till att jobba med en mall där du är konsekvent mer färger, typsnitt och storlek på texten. Hoppar du mellan olika mallar blir det bara förvirrat och publiken riskerar att tappa bort sig i din presentation. Variationen skall istället ligga i upplägget, variera mellan bilder, text, en video osv. Likadana bilder uppställda på samma sätt med text kommer att tråka ut publiken.
Publiken skall känna sig trygg i inramningen och bli stimulerad av innehållet.

Lite text, inga punktlistor och mycket bilder
Ett av de absolut vanligaste felen är att man fyller sin presentation med text och framförallt punktlistor på var och varannan bild. Dina anteckningar skall innehålla text och punktlistor, inte presentationen. Försök istället att arbeta med bilder, mycket bilder. I många fall kan du ha bara en bild och ingen text. Bilder aktiverar hjärnan och därmed aktiveras åhörarna. Finns inte tydlig koppling mellan bilden och det du pratar om är det alltså bara bra, åhöraren aktiveras. Åhörarna kommer också i mycket högre grad att minnas dina bilder, inte dina punktlistor. Om du behöver, komplettera sedan med text här och där, enskilda ord eller kanske en eller ett par meningar text.

Testa tekniken
Se till att testa att upplösning, färger osv ser bra ut där du skall presentera. Hela din presentation kan bli sänkt av en konstig upplösning som tar fokus från det du skall säga.

Slutligen, se till att lära dig din presentation och vad du skall säga. Presentationen är till för åhörarna och inte dig. Du skall tala till publiken, inte till skärmen.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik