Begreppet Social Selling (sv social försäljning) används flitigt på amerikanska sidor om försäljning, men har nu även börjat etablera sig i Sverige. Vi skall därför försöka ge en introduktion till begreppet social försäljning.
Att det pågår stora förändringar inom försäljnings- och marknadsföringsområdet har undgått få. En av de större är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content marketing, Social marketing och Social Selling upp. Alla dessa är starkt sammankopplade och flyter till viss del ihop. Läs mer i ”Går det att sälja via sociala medier?”.
Social försäljning är när säljaren använder sociala medier för att kommunicera och framför allt interagera med potentiella kunder. Interagera är nyckelordet inom social försäljning. Det handlar till stor del om att skapa en dialog, där man diskuterar, svara på frågor eller på andra sätt för en dialog med potentiella kunder.
För att skapa denna dialog som behövs för framgångsrik social försäljning behöver man också dela med sig av innehåll, exempelvis blogginlägg, rapporter eller annan intressant fakta. Det kritiska är dock att få till dialogen. Stannar det vid att bara trycka ut olika former av innehåll utan att få till dialogen är det inte Social Selling.
Exempel på arbetssätt för social försäljning:
Du som säljare delar regelbundet med dig av bra blogginlägg och annat intressant material på exempelvis LinkedIn. Om det är bra och värdefullt innehåll kommer dina följare att gilla det, sk likes, de kommer också att skriva kommentarer. Här är dialogens början. Säljaren svarar på kommenterar och kommer med ytterligare innehåll kring ämnet.
Detta ger på kort sikt möjlighet att interagera med potentiella kunder. Interagerande som ger möjlighet att kunna föra dialogen vidare på exempelvis mail eller i ett personligt möte.
Så småningom kommer du som säljare också att bygga upp en status hos dina kontakter och andra potentiella kunder som ser att du är väl insatt i de frågor du delar med dig av. Detta gör att du får fler kontakter och potentiella kunder via social försäljning.
Värt att notera är att det inte räcker med att dela med sig av en artikel en gång och tro att det skall ge resultat. Social försäljning är ett långsiktigt arbete, där du behöver dela med dig av material regelbundet. Social försäljning är med andra ord inget du bara testar en gång. Du behöver istället planera för och arbeta med under en längre tid.
Rätt använt är metoden ett utmärkt sätt att dra ned på kallringandet. Istället kan du skapa möten och kontakter genom att tillföra värde till dina potentiella kunder.