Jobba i en mängd säljstödssystem är en säljares vardag. Dagligen använder en säljare i snitt ofta över fem olika säljstödssystem. Dock är det fortfarande ofta svårt att få säljarna att verkligen använda systemen fullt ut. När du skaffar ett nytt säljstödssystem finns det tre saker du skall tänka på när du skall sälja ett system till säljarna.

Fokus på användarna

Sälj alltid in fördelarna för användarna, det vill säga säljarna. Att ha långa utläggningar och berätta om nyttan för dig, ledningen och så vidare ger ingen effekt.

Börja istället med att berätta hur systemet sparar tid för säljarna, hur det kommer att hjälpa dem att sälja mer = mer provision eller att minskad administration.

Tycker du att det är svårt att hitta fördelar för säljarna? Då har du troligen valt fel system. Skulle så vara fallet kommer du att få slita mycket hårt för att det skall användas.

Krypa, sen gå

Det finns en anledning till att vi lär oss krypa innan vi går. Detsamma gäller med ett system. Sätt inte igång och använd alla funktioner och flöden i ett nytt system. Risken är stor att säljarna kommer att tycka att det är övermäktigt och inte se nyttan. Det kommer också att ta lång tid att lära sig allt, vilket skapar ytterligare en tröskel.

Fokusera istället på att välja en eller ett par delar som skapar snabba vinster för säljarna. Se till att de lär sig delarna och ser nyttan. Då kommer säljarna att vara positivt inställda till att göra mer i säljstödssystemet.

Föredöme

Om du vill att dina säljare skall använda ett system måste du också använda det. Som chef behöver du vara ett föredöme. Du måste också kunna hjälpa säljarna med smarta tips på hur systemet kan och skall användas.

Ju mer du själv kan om systemet desto lättare blir det att få andra att använda det. Tycker du det är krångligt att använda systemet? Varför skulle då dina säljare tycka det är enkelt? Skulle så vara fallet skall du fundera på om ni verkligen skall ha det systemet.