8 kraftfulla försäljningsverktyg

Det handlar inte om en nytt system. Det är sju verktyg som verkligen skapar framgångsrik försäljning. Det finns ett överflöd av olika försäljningsverktyg. Tusentals appar, system och mallar som alla skall få dig att säja mer. Alla dessa verktyg är dock helt värdelösa i händerna på någon som inte kan försäljning.

Omvänt kan de vara en kraftfull förstärkning till någon som kan försäljning och behärskar de verktyg vi avser nu. Här är säljverktygen du behöver utveckla för att lyckas med försäljningen.

Uthållighet

Längden på en säljcykel varierar från bransch till bransch men de tar generellt tid att få en affär i hamn från start till mål. Har du inte uthållighet är risken att det skiner igenom hos kunden och påverkar affären negativt. Du riskerar också att tappa lusten när saker drar ut på tiden. Uthållighet betyder inte att du skall bli passiv, du behöver självfallet driva på dina affärer, men ha uthållighet betyder att hålla i hela vägen till mål.

Entusiasm

Entusiasm är smittsamt. Om du är entusiastisk över dig själv, din produkt och ditt företag kommer dina kunder att känna det. Det kommer att smitta av sig på dem och vara en positiv faktor i ditt arbete.
Omvänt, saknar du entusiasm kommer du snart att märka hur du blir omgiven av nejsägare och andra negativa personer.

Nyfikenhet

Att vara nyfiken hjälper dig att skapa tillväxt. Nyfikenhet underlättar för dig att växa som individ både professionellt och privat. När du växer kan du använda dig av det i ditt säljarbete och på så sätt bidra till att växa ditt företag och dina kunder.

Kommunikation

Det finns så många smarta människor som aldrig får fram sitt budskap för att de inte kan kommunicera. Genom att träna på att vara kommunikativ i alla situationer ökar du möjligheten att få genomslag i ditt arbete.

Mod

För att lyckas med försäljning behöver du våga många saker. Allt från att lyfta luren och ringa VD hos kunden, utmana inköpschefen som vill ha lägsta pris till att utmana dig själv att hitta nya vägar i ditt arbete. Mod kommer att hjälpa dig framåt.

Integritet

En tydlig koppling mellan dina uttalade syften och dina verkliga mål kommer att skapa en trygghet hos kunden. Det gör att de känner sig lugna med ett samarbete och det blir lättare att utveckla det. Omvänt, får de känslan av att du har en dold agenda kommer de känna att något är fel och samarbetet blir svårare.

Metodik

Försäljning är ingen slump. Det handlar om att ha ett övergripande tänk kring hur du arbetar med dina affärer och att skapa goda vanor i arbetet. Försöker du i alla lägen improvisera kommer du att minska sannolikheten för att lyckas och slösa bort tid i onödan.

Flexibilitet

Allt är i ständig förändring. Du behöver ha förmågan att hantera förändring, vilket kraftigt underlättas av flexibilitet. Då kan du se vad som fungerar och anpassa dig utifrån förutsättningarna. Du kan också välja bort det som inte fungerar istället för att göra som du alltid har gjort.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar