Vill du öka försäljningen? Då behöver du öka aktiviteten i säljarbetet. Det är ingen slump att de bästa säljarna lyckas skapa fler kundmöten, ställa fler frågor och följa upp fler affärer än andra. Med rätt struktur och smarta sätt att jobba kan du sälja mer utan att lägga mer tid.
Ökad aktivitet handlar sällan om att jobba mer, även om det kan behövas ibland. Det handlar istället att jobba smartare, frigöra tid och därmed minska stressen och får mer gjort. I den här guiden får du tips på hur du ökar din säljaktivitet, hittar fler kunder och skapar resultat, oavsett om du är ny som säljare eller har många års erfarenhet.
Så här ökar du säljaktiviteten – 10 tips som fungerar
Då vi alla har samma begränsning vad gäller tid kommer här 10 tips på hur du ökar aktiviteten och på sätt säljer mer.
1. Boka frukost- och lunchmöten för att öka aktiviteten
Utnyttja din tid bättre genom att boka in frukost- och lunchmöten. Det möjliggör upp till 400 fler möten per år. Du ökar inte bara antalet kundmöten utan bygger också bättre relationer. Vilket i längden leder till ökad försäljning.
2. Ha regelbundna kundmöten för att sälja mer
Boka upp återkommande möten med dina kunder, till exempel varje kvartal. Det minskar den tid du behöver lägga på att boka nya tider och ökar chansen att du fångar upp fler affärsmöjligheter. På så sätt skapar du både trygghet för kunden och merförsäljning för företaget.
3. Ta kontroll över kalendern och få fler möten
Äg din kalender,det är en av de bästa investeringarna du kan göra för att sälja mer. För det första förlorar många säljare värdefull tid på onödiga luckor mellan möten. Genom att i stället planera smartare kan du öka din effektivitet, få till fler kundbesök och dessutom skapa bättre resultat med samma arbetsinsats.
4. Skapa fler kundmöten genom att mingla smart
Delta på aktiviteter som frukostseminarier och branschmingel där du kan träffa nya människor. Om du är aktiv och duktig på att nätverka kan du på ett tidseffektivt sätt få till fler kundmöten. Det här är ett av de bästa sätten att hitta nya kunder och öka försäljningen.
5. Boka alltid nästa möte – spara tid och sälj mer
Avsluta varje möte med att boka nästa. Det är enkelt, sparar tid för både dig och kunden, och det ökar chanserna till fler affärer. Dessutom får du en tydlig indikation på hur intresserad kunden faktiskt är. Ett självklart sätt att skapa ökad aktivitet i säljarbetet.
6. Samla dina kundmöten till effektiva mötesdagar
Boka in flera möten samma dag. Det minskar restid, eliminerar onödiga pauser och gör dig vassare i samtalen. När du har flera kundbesök efter varandra kommer du i säljform, förfinar din frågeteknik och blir effektivare, vilket i slutändan ökar försäljningen.
7. Använd telefonen för att skapa fler kundmöten
Många säljare undviker telefonen och gömmer sig bakom mejl. Men att ringa är ofta mer effektivt än att skicka flera mejl fram och tillbaka. Du bygger relation snabbare och kan lättare ta reda på vad kunden verkligen behöver. Ett enkelt sätt att öka aktiviteten i säljarbetet.
8. Ta hjälp av modern teknik för att spara tid och öka försäljningen
Det finns många smarta verktyg som hjälper dig att arbeta effektivare som säljare. Ett bra CRM-system, AI, bokningsverktyg, verktyg för omvärldsbevakning och appar i mobilen kan göra stor skillnad. Genom att använda tekniken på rätt sätt frigör du tid och kan fokusera på att sälja mer.
9. Be om hjälp för att hitta fler kunder
Din tid är begränsad, men ditt nätverk kan hjälpa dig att nå fler kunder. Fråga dina befintliga kunder om de känner någon som behöver din produkt eller tjänst. Det ger ofta bättre och snabbare affärer – och är ett enkelt sätt att öka försäljningen med mindre ansträngning.
10. Kommunicera med kunderna på rätt sätt
Att kommunicera i rätt kanal sparar både tid och energi. Ta reda på var kunden föredrar att du kontaktar dem via mejl, telefon, sms eller sociala medier. Genom att anpassa dig efter kundens preferenser skapar du bättre dialog och ökad aktivitet i försäljningen.
Ökad aktivitet ger ökad försäljning
Vi har redan konstaterat att för att bli framgångsrik inom försäljning krävs flera ingredienser, var av n av dem är en hög aktivitetsnivå. De flesta nyblivna säljare har ett otroligt driv och en mycket hög aktivitetsnivå. Det kompenserar oftast för deras bristande säljkompetens.
Tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att ju mer erfaren du blir desto lägre aktivitetsnivå får du. Till viss del kommer framgången naturligt. Med bättre kompetens lägger du mer tid på förberedelser vilket ger en högre träffprocent. Det gör oftast att den totala försäljningen går upp.
Jag vågar dock utan vetenskapliga bevis säga att aktivitetsnivån sjunker mer än den borde göra. Anledningarna är säkert många, försäljningen ökar ändå på grund av bättre träffprocent, det är säkert naturligt att förlora en del energi med ökande ålder, lång tid på samma jobb etc.
Ta en stund och fundera på hur mycket mer framgångsrik du skulle vara om du hade bara en lite högre aktivitetsnivå.
Exempel på att du säljer mer om du har höjer aktivitetsnivån
Du ringer varje dag ett extra samtal för att boka besök. Ett extra samtal kräver knappast någon uppoffring eller att du måste prioritera bort annat. Låt oss sedan anta att det i 10 procent av samtalen blir bokade möten och vidare att du säljer på 20 procent av dina möten. Det ger drygt fyra försäljningar till per år.
Förutom fyra försäljningar har du pratat med drygt 200 personer på telefon och haft 20 personliga möten. Dessa leder troligtvis till fler affärer och möten i framtiden.
Sluta inte att utveckla din säljkompetens, gå på kurser, läsa bloggar och iaktta duktiga kollegor, men kom också ihåg att hålla uppe aktivitetsnivån. Kombinationen av hög säljkompetens och hög aktivitetsnivå gör dig till en stjärna.
