Även om många av oss fortfarande har lite kvar för att stänga året på topp är det nu hög tid att börja titta på nästa år. Troligen har du redan satt en grundläggande ambition att bli bättre nästa år. Att sätta en bra ambitionsnivå är en perfekt start. Det ger energi och viljan att lyckas.
Tyvärr räcker det inte att säga att nästa år skall bli ett bättre år. För att det skall bli mer än en cool fras behövs tydliga mål och en plan.
De flesta har många drömmar och ambitioner men kommer inte vidare just för att de inte sätter tydliga mätbara mål och framförallt inte gör riktiga planer.
Du har troligen redan satt eller fått dina försäljningsmål för året. Om inte är det hög tid att fixa dem. Vill du ha tips kan du läsa ”Tre nivåer av mål”.
Arbetar du i en organisation där du inte får dina mål innan årsskiftet kan du göra följande: Utgå från årets budget och öka med samma procentuella ökning som du hade första året. Det är troligen inte helt rätt, men då har du en konkret siffra att arbeta med. Sedan går det snabbt att justera när du får din budget.
Om du också redan har gjort en tydlig plan för hur du skall lyckas kan du sluta läsa just denna artikel och sätta igång med att genomföra planen. Om du inte har en tydlig plan skall du få några tips på vägen. Låt oss ta ett exempel:
Övergripande mål
En försäljningsbudget på TSEK 11.000 vilket motsvarar en ökning på tio procent (10%) jämfört med förra året.
Plan för att nå dina mål
Ett tydligt och mätbart mål, men utan en plan är det inte stor sannolikhet att du kommer att lyckas.
En plan kan göras på flera sätt. Du kan börja från början och detaljerat gå igenom vad som behövs för att nå målen. Du kan läsa mer om det i ”Hur du gör en grundläggande säljplan”.
Ett annat sätt att gå tillväga är att titta på vad du behöver göra mer av från föregående år.
Exempelvis genomförde du förra året 200 kundbesök. För att öka försäljningen med tio procent behöver du, allt annat lika, genomföra 220 kundbesök. Det innebär i sin tur att du behöver lägga tio procent mer tid på att boka möten.
Ett alternativ är att öka snittordervärdet med tio procent. Tänk då på att titta på vilka aktiviteter du behöver göra för att lyckas med det. Du hittar en del tips i ”6 saker som gör att du säljer till ett lägre pris än du borde”.
Ett tredje alternativ är att kombinera fler besök med ett högre snittordervärde.
Kom ihåg att notera de konkreta aktiviteter som krävs för att lyckas. Tänk också efter så att det är genomförbart. Går det till exempel tidsmässigt att hinna med tio procent fler möten?
När du gör din plan med aktiviteter, tänk på att sätta deadline och ansvarig för samtliga aktiviteter.
Följ upp och revidera
Slutligen behöver du bestämma hur du följer upp och när du reviderar din plan.
Ingen plan överlever den första kontakten med fienden.
– Carl von Clausewitz –
Carl von Clausewitz citat gällande planer i samband med krigföring är lika relevant för oss som arbetar med försäljning (och alla andra planer för den delen). Även en riktigt bra plan fungerar inte perfekt. Den överlever helt enkelt inte första kontakten med verkligheten.
Du måste därför löpande följa upp vilka resultat du uppnår och vilka aktiviteter som fungerar. Sedan behöver du revidera din plan flera gånger under året för att säkerställa att du når dina mål.
Genom att bestämma både hur du följer upp och när du skall revidera din plan ökar sannolikheten att du lyckas med målet.
Lycka till med att skapa ett fantastiskt år och att nå dina mål!