För att bli bäst på att sälja finns det många saker att göra och tänka på. Innan du slänger dig på att träna på kalla samtal och göra bra kundmöten finns det ett antal övergripande saker du behöver ha koll på för att bli bäst på att sälja.
Följande sex stycken områden är en bra grund att fokusera på för att bli bäst.
Du måste vilja bli bäst på att sälja
Det kanske låter logiskt, för att bli bäst måste du vilja bli bäst. Det som hindrar många är dock att de egentligen inte vill bli bäst. De vill lyckas lite bättre eller lyckas bra men har egentligen inte ambitionen att bli bäst. Det finns ingen värdering i vad du sätter för mål. Men vill du bli bäst kommer det att kräva en mängd saker av dig under resan. Om du verkligen vill bli bäst kommer det att bli mycket lättare att uträtta det som krävs. Omvänt, vill du inte bli bäst kommer du troligen inte att orka hela vägen.
Du måste ha en plan
Att inte ha en plan är detsamma som att du bara drömmer om att bli bäst på att sälja. Först när du börjar göra en plan för hur du skall lyckas har du tagit dina första steg till att bli bäst. Kom ihåg att ingen plan överlever mötet med verkligheten så du måste ständigt uppdatera och justera din plan. Vill du ha tips på hur du gör din plan kan du läsa ”Hur du gör en grundläggande säljplan”
Du måste arbeta hårt och smart
Alldeles för många tror att det räcker med att arbeta smart. Självklart bör du sikta på att arbeta smart, men vill du bli bäst räcker inte det. De som bestämt sig för att bli bäst kommer nämligen att arbeta både smart och hårt. Så om du bara arbetar smart kommer du inte att bli bäst på att sälja.
De flesta vet heller inte hur de skall arbeta smart så i början behöver det hårda arbetet kompensera för bristen på smarthet.
Jämför att bli bäst på sälj med att lära sig gå. I början lyckas barnet baserat mycket på trial and error. Det vill säga barnet sitter inte stilla och funderar på hur det på bästa sätt skall gå. Barnet försöker och försöker tills det till slut lyckas. Barnet arbetar rätt hårt med att lära sig gå. Ett barn som körde taktiken arbeta smart men inte hårt skulle troligen inte lära sig gå. Samma sak om du vill bli bäst på att sälja, då gäller att arbeta hårt och smart.
Du måste lära nytt
Försäljning, precis som det mesta annat, förändras snabbt. Vill du bli bäst på försäljning måste du hela tiden se vad som ändras och vara beredd att lära nytt. Att tänka ”så här har jag alltid gjort” eller ”det var bättre förr” är dömt att misslyckas. Var i stället öppen för det nya. Välj vad du vill prova och ta det till dig. Att leva kvar i det förgångna fungerar inte, men du behöver inte heller ta till dig allt nytt. Våga välja.
Du måste träna regelbundet
För att bli bäst måste du träna ofta och mycket. Världens bästa fotbollsspelare tränar fortfarande straffar och passningar, om och om igen. Det är det som gör dem bäst. Detsamma gäller för dig. Du måste träna på sälj för att bli bäst. Allt från kundmötet, frågeteknik, skriva offert och så vidare. Träna, träna och träna mer.
Och viktigast av allt, du måste arbeta konsekvent
Framgång nås inte genom att dutta och göra lite här och där. Framgång handlar i mångt och mycket om uthållighet, att fortsätta med det som fungerar, att göra mer av det som fungerar. Vill du bli bäst på att sälja måste du skaffa dig vanor som bygger framgångsrik försäljning, vanor som du gör konsekvent om och om igen.
Utöver ovan behöver du naturligtvis arbeta med olika färdigheter för just ditt område. Det gäller att behärska de tre delarna av försäljning; attrahera, utveckla och behålla kunder. Du kan läsa mer om dem här på Försäljningschefen.
Lycka till med att bli bäst på att sälja!