Säljplanen är en av de viktigaste styrdokumenten för att hantera din försäljningsstrategi. För att göra en enkel och grundläggande säljplan kan du använda dig av följande steg. Punkterna nedan fungerar i grunden vare sig du är säljare, försäljningschef eller egen företagare.

Gå igenom alla punkter nedan och gör en säljplanering för samtliga dina mål. Exempelvis öka nyförsäljningen med 10% och öka snittordern med SEK 10.000. Motstå frestelsen att sätta för många mål. Om du sätter för många mål riskerar du att bli splittrad och prestera sämre.

Mål

Teckna ner ditt mål. Tänk på att det skall vara utmanande, trovärdigt och mätbart. Exempelvis Öka nyförsäljningen med 10%. Vill du ha tips på hur du sätter mål kan du läsa ”SMARTA mål” eller ”Tre nivåer av mål”.

Aktiviteter

Vilka aktiviteter krävs för att nå målen? Exempelvis genomföra 10 kundbesök i veckan eller börja arbeta löpande med Social Selling. Läs mer i ”Social Selling på en timme i veckan”.

Resurser

Vilka resurser krävs för att genomföra aktiviteten? Exempelvis utbildning i besöksbokning. Här är ett vanligt misstag att underskatta behovet av att tillföra resurser oavsett om det gäller utbildning, system eller mer tid.

Självfallet skall du säkerställa att kostnaden för resurserna understiger den ökade vinst du som får genom att uppnå målet. Exempelvis en säljutbildning för SEK 30 000 som leder till en ökad försäljning på SEK 300 000 ger en ROI (Return on Investment) på 900 procent.

Ansvarig

Säkerställ att alla aktiviteter har en ansvarig. Om flera behöver involveras på en punkt kan dessa anges, men det måste alltid finnas en ansvarig.

Deadline

Sätt en deadline för samtliga aktiviteter i din säljplan. Om en aktivitet är komplex kan du eventuellt sätta deadlines för delmoment för att underlätta uppföljningen.

Uppföljning

Slutligen bestämmer du när och av vem som säljplanen och aktiviteterna ska följas upp,

En säljplan är din plan för att nå dina mål så gör din säljplan redan idag.