Social försäljning kan hjälpa dig att nå nya nivåer i ditt säljarbete. Samtidigt kräver det en hel del arbete och struktur för att lyckas. Här följer några av de vanligaste misstagen som gör att man inte lyckas i sitt arbete med social försäljning.
Kvantitet istället för kvalitet
Att fokusera på att skapa följare och vänner i olika sociala mediakanaler utan att ha med kvalitetsaspekten kommer inte att göra dig framgångsrik inom social försäljning. Kvantitet är inte oväsentligt men kommer alltid som prioritet två efter att ha en god kvalitet på dina följare och kontakter.
Ingen kontinuitet
Att arbeta med social försäljning kräver kontinuitet. Det går inte att dela lite material och hoppas på direkt effekt, det går heller inte att göra det då och då. Du måste säkerställa att det kommer ett jämt flöde av materail från dig, först då blir du framgångsrik med social försäljning.
Inget fokus
Ett säkert sätt att misslyckas är att inte välja vilka nätverk du skall vara aktiv i utan satsa på att vara överallt. Alla nätverk fungerar lite olika vad gäller material, social kod osv. Välj därför ett eller två nätverk där dina kunder finns och lär dig dessa.
Glömma bort konverteringen
Syftet med social försäljning är att skapa kontakter och konvertera dessa till kunder. Att bara ha många följare och kontakter och skicka ut material till dessa ger inga affärer. Se därför till att behålla fokus på vad som räknas – att skapa kunder.
Inte lära sig tekniken
Framgångsrik social försäljning blir så otroligt mycket enklare och effektivare om man användare all den teknik som finns tillgänglig för att till viss del automatisera arbetet. Allt från att schemalägga inlägg till att hitta relevant innehåll.
Ingen strategi
Att bara sätta igång med social försäljning utan att ha en plan, uppsatta mål och ett genomtänkt tillvägagångssätt är förstås ett bra sätt att inte lyckas. Gör därför alltid en grundläggande strategi för hur du skall gå tillväga för att lyckas.