”Om du inte vet vart du är på väg spelar det ingen roll vilken väg du väljer” får Alice i Underlandet till svar när hon frågar om vägen men inte kan säga vart hon är på väg.

Har dina medarbetare inga mål spelar det ingen roll vad de gör, det blir som det blir. Vill du att dina medarbetare skall bli bättre säljare är det helt grundläggande att arbeta med mål på olika sätt, exempelvis ”Smarta mål”. Man kan arbeta med flera olika nivåer av mål där man steg för steg tar sig fram mot huvudmålet genom att bocka av delmål.

Forskning* visar att människor som ofta klarar av mindre mål är upp till 22 procent mer nöjda med tillvaron än de som bara arbetar mot ett långsiktigt övergripande mål.

Du som har spelat dataspel som exempelvis Wow (World Of Warcraft) är nog inte förvånad över detta faktum. I det aktuella spelet belönas du hela tiden när du uppnår små framgångar. Detta ökar sannolikheten för att du sitter kvar och spelar en liten stund till.

På liknade sätt kan du öka dina medarbetares motivation för att bli bättre säljare genom att arbeta med delmål. Det kan exempelvis vara att bryta ned den övergripande budgeten till en dags- eller i vissa fall timbudget. Har du långa säljprocesser kan du skapa andra typer av delmål kopplade till de olika stegen i försäljningsprocessen.

Om du skapar dessa delmål ger du dina medarbetare möjlighet att ofta känna tillfredställelse. Du får också möjligheten att ge beröm ofta vilket gör att de i slutändan bli bättre säljare och mer nöjda i största allmänhet.

För att skapa bättre säljare och mer nöjda medarbetare, dela upp dina mål i många små delmål.

*Källa: Orlick (1999) “Embracing Your Potential”