Året börjar närma sig slutet och därmed en säljbudget som skall nås eller helst slås. Beroende på bransch och längd på säljprocessen kan det vara lättare eller svårare att göra saker i sista minuten för att förbättra utfallet. Oavsett finns det alltid en del saker att göra för att komma närmare din budget.

Om du arbetar strukturerat och med en väl fungerande säljprocess är det svårare att göra extra sista minuten-insatser. Du har troligen redan genomfört de flesta av dessa aktiviteter.
Vet du med dig att du inte har gjort allt på alla affärer har du här ett antal konkreta tips på saker du kan göra fram till årsskiftet för att sätta din budget.

Följ upp alla öppna offerter

Precis som du vill klara din budget vill de flesta kunder stänga saker inför jul. Sannolikheten till affär minskar efter ett juluppehåll på i värsta fall en och en halv månad.

Därför skall du gå igenom alla utestående offerter och följa upp dem. Vad behövs för att kunden skall ta beslut nu? Kan du göra något för att underlätta beslutet? Tänk på att det inte alltid handlar om bättre pris, utan det kan vara leveranstid, hantera en oro kunden känner och så vidare.

Ta kontakt med alla som sagt nej under året

Det kan spontant tyckas lite desperat, men det finns ofta affärer att hämta. Det är kunder som redan känner dig, vet vad ni kan och inte. Beroende på anledningen till att de tackade nej kan det nu finnas möjligheter till en snabb affär.
Troligen sade en del nej för att de inte hade tid eller fokus just då, det kan ha ändrats och kunden kan bli glad att få det löst innan årsskiftet

Någon sade nej för att de skulle välja en konkurrent. Det betyder dock inte att affären helt säkert blev av med konkurrenten. Den kan ha runnit ut i sanden eller så har affären blivit av men kunden är inte helt nöjd.
Oavsett, ta kontakt med alla. Du bygger relation inför framtiden, du får troligen lite feedback kring varför det inte blev någon affärer och kanske kan du vinna några affärer till innan årsskiftet.

Kontakta alla befintliga kunder

Gå igenom alla dina befintliga kunder och titta på vad mer de skulle kunna köpa från dig. Det borde finnas ett antal produkter eller tjänster som de behöver. Ta kontakt med dem för en avstämning av året och det kommande året. Självfallet lyfter du då upp vad mer du borde hjälpa dem med.

Många jobbar fortfarande med principen att de måste göra av med sin budget och har de budget kvar kan det var ett lätt beslut.
Även om du inte får till en affär innan årsskiftet är detta en perfekt aktivitet för att få en bra start på det nya året.

Ta kontakt med kunder som lämnat er de senaste åren

Du har troligen ett gäng före detta kunder som lämnat de senaste åren. Ta kontakt med dessa och stäm av hur det går, berätta hur ni utvecklats och blivit bättre sedan de lämnade er.
Troligen är flera av dem inte nöjda idag, de har testat en annan leverantör och sett att det finns problem även där och så vidare.

Är de villiga ett ge er en ny chans kan det vara en möjlighet till en snabb affär. Även om det inte går att ta beslut på så kort tid så är detta en aktivitet som hjälper dig bygga upp ett bra nästa år.